پندهای امام سجاد(ع) : تاثیر قضاوت ظالمانه و تعصب جاهلانه

شنبه 5 شهریور 1401 - 14:12:26
پندهای امام سجاد(ع) : تاثیر قضاوت ظالمانه و تعصب جاهلانه

امام زین العابدین علیه السلام در پاسخ به پرسش از تعصّب ورزی فرمود : تعصّبی که صاحبش به سبب آن گنهکار می باشد، این است که آدمی بَدانِ قوم خود را از نیکانِ قومی دیگر بهتر بداند..

تهران- الکوثر:  تاریخ  گویای این امر است که امام سجاد (ع) در طول زمان سی و چهار ساله امامت خویش، آن هم  با آن درجه از سختی که بیست سال حکومت جابرانه «حجاج» بر عراق، نمونه بارز آن است، توانست رمقی نو به فکر تشیع داده و آن را به جریانی مطرح در جهان اسلام تبدیل نماید.

احادیث منقول از امام زین العابدین(ع) با مضمون تاثیر قضاوت ظالمانه وتعصب جاهلانه برزندگی مردمان  بشرح زیر است:

امام سجاد علیه السلام :

الذُّنوبُ التی تَحبِسُ غَیثَ السماءِ : جَورُ الحُکّامِ فی القَضاءِ ، وشَهادَهُ الزُّورِ ، وکِتمانُ الشهادَهِ .

 گناهانی که بارش آسمان را باز می دارند عبارتند از : قضاوت ظالمانه قاضیان ، شهادت دروغ، و کتمان شهادت .(معانی الأخبار : 271/2 )

امام سجاد علیه السلام :

_ لَمّا سُئلَ عَنِ العَصَبِیَّهِ _ : العَصَبِیَّهُ الّتی یَأثَمُ عَلَیها صاحِبُها أن یَرَی الرَّجُلُ شِرارَ قَومِهِ خَیرا مِن خِیارِ قَومٍ آخَرینَ ، ولَیسَ مِنَ العَصَبِیَّهِ أن یُحِبَّ الرَّجُلُ قَومَهُ، ولکِن مِنَ العَصَبِیَّهِ أن یُعینَ قَومَهُ عَلَی الظُّلمِ .

امام زین العابدین علیه السلام _ در پاسخ به پرسش از تعصّب ورزی _ فرمود : تعصّبی که صاحبش به سبب آن گنهکار می باشد، این است که آدمی بَدانِ قوم خود را از نیکانِ قومی دیگر بهتر بداند . این از عصبیّت نیست که کسی قوم و مردم خود را دوست داشته باشد، بلکه کمک کردن قوم خود بر ستم از عصبیت است.

امام سجاد علیه السلام :

اَلذُّنُوبُ الَّتی تُنْزِلُ النِّقَمَ: عِصْیانُ الْعارِفِ بِالْبَغْیِ وَ التَّطاوُلِ عَلَی النّاسِ وَ الاِْسْتِهْزاءِ بِهِم وَ السُّخْریَّهِ مِنْهُم؛

گناهانی که عذاب را به همراه می آورند، عبارت اند از: ظلم کردن کسی که ظلم و تجاوز را می شناسد، و دست اندازی بر جان و مال مردم، و به ریشخند گرفتن و مسخره کردن مردم.(معانی الأخبار، ص 270، ح 2.)


 


شنبه 5 شهریور 1401 - 13:9:7