به اشتراک بگذارید

روش «چند صدایی» غرب؛ ابزاری مدرن برای پروژه استعماری دیرینه| الوجه الآخر

دکتر عدنان عزام، با تمرکز بر پایش تاریخی اندیشه غرب، این ادعا را مطرح می‌سازد که تحول بنیادینی در عقلانیت مسلط غربی رخ نداده است؛ به‌گونه‌ای که گفتمان جاری این تمدن در سال ۲۰۲۵، بازتاب مستقیمی از نگرش‌های اعمال‌شده در دوران جنگ‌های صلیبی و استعمار نوین است. وی مهم‌ترین سازوکار این سیاست را اتخاذ استراتژی «چندصدایی» در قبال شرق می‌داند که در آن، طیفی از لحن‌های متضاد، همگی ذیل یک پروژه واحد هدایت می‌شوند؛ پروژه‌ای که اکنون پس از تحولات اخیر، با کنار گذاشتن نقاب‌های اخلاقی، صراحت و خشونت بیشتری یافته است.

روش «چند صدایی» غرب؛ ابزاری مدرن برای پروژه استعماری دیرینه| الوجه الآخر

دکتر عدنان عزام در «الوجه الآخر» تأکید کرد که ذهنیت غربی از قرون متمادی شاهد هیچ‌گونه تحول بنیادی نبوده است، و معتقد است که گفتمان کنونی آن‌ها تفاوتی با گفتمانشان در دوران جنگ‌های صلیبی یا تهاجم استعماری به منطقه ندارد. وی توضیح داد که غرب با روشی مبتنی بر “چندصدایی” با شرق برخورد می‌کند.

وی اظهار داشت: من به عنوان پژوهشگری که پیگیر عقل و اندیشه غربی هستم، هیچ تغییر اساسی در گفتمان غرب مشاهده نمی‌کنم. تاریخ، استمراری در همان ذهنیت را نشان می‌دهد: در جریان حملات فرنج (صلیبی‌ها) در سال ۱۰۹۵ میلادی، صلیبیون فجایع هولناکی مرتکب شدند، و هنگامی که ژنرال «گورو» هزار سال بعد وارد سوریه شد، بر مزار صلاح‌الدین ایستاد و با لحنی تحریک‌آمیز گفت: “صلاح‌الدین! ما بازگشتیم”، و این صحنه در اشغال عراق، الجزایر و سایر کشورهای عربی و اسلامی تکرار شد. به همین دلیل، من معتقدم که گفتمان آن‌ها در دهه نود قرن گذشته حتی یک موی‌هم با گفتمانشان در سال ۲۰۲۵ تفاوت ندارد.

بیشتر بدانید

حزب‌الله قاطعانه هرگونه مذاکره صلح با دشمن صهیونیستی را رد کرد| مع المراسلین

دکتر مهدی عزیزی: سخنان رهبر انقلاب بازتاب ثبات ایران در حمایت از مقاومت| قضیة ساخنة

وی ادامه داد: غرب – در برخورد با شرق – بر «تعدد صداها در چارچوب یک پروژه واحد» تکیه دارد: برخی با صدای بلند و خشونت‌آمیز سخن می‌گویند، دیگری آرام صحبت می‌کند، و سومی اظهار دوستی می‌کند، درست مانند صحنه تئاتر که نقش‌ها با دقت توزیع می‌شوند؛ این‌ها تصادفی نیستند، بلکه ابزارهایی حساب‌شده با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی عرب هستند که متأسفانه گاهی در دام این فریب‌های فکری و سیاسی گرفتار می‌شوند.

دکتر عزام سخنان خود را این‌گونه تکرار کرد: لذا من هیچ تفاوت واقعی در گفتمان نمی‌بینم؛ در سال ۱۹۹۵، صحبت آن‌ها درباره حقوق بشر و صلح بین‌المللی بود، اما این یک گفتمان موقتی بود که بسته به مرحله استفاده می‌شد، و امروز، با آنچه که پس از “طوفان الاقصی” پیروزی‌های خود می‌نامند، فرصت یافتند تا چهره واقعی خود را بدون آرایش نشان دهند، در نتیجه گفتمان، خشن، سخت‌گیرانه و متکبرانه شده است، زیرا – از دیدگاه آن‌ها – دیگر نیازی به پنهان شدن پشت شعارهای اخلاقی یا انسانی وجود ندارد.

پربازدیدترین