عزم ریاض و قاهره برای تشکیل ائتلافی ضد ترکیه

یک شنبه 22 اسفند 1400 - 9:3:47
عزم ریاض و قاهره برای تشکیل ائتلافی ضد ترکیه

تهران- الکوثر:  دیپلمات‌های مصری خبر دادند که در دیدار اخیر رئیس‌ جمهور این کشور با ولی‌عهد سعودی رایزنی‌هایی برای تشکیل یک ائتلاف ضد ترکیه‌ و گفت‌و‌گوهایی درباره ایران و یمن صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دیپلمات‌های مصری خبر دادند که در سفر اخیر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور به عربستان سعودی گفت‌و‌گوهایی درباره نقش ترکیه و ایران در منطقه صورت گرفته است.

بنا بر گزارش امروز (پنجشنبه) روزنامه «العربی الجدید»، منابع یادشده می‌گویند که رئیس‌جمهور مصر «در مقطع کنونی، به دنبال ایجاد یک ائتلاف میان مصر و عربستان سعودی به منظور ایجاد توازن با آنچه ائتلاف ترکیه و امارات خوانده شده، است؛ ائتلافی که هدف آن ضربه به منافع مصر در چند حوزه از جمله لیبی، شاخ آفریقا، سودان و سد النهضه در اتیوپی عنوان شده است».

منابع مذکور در ادامه اضافه کردند که توافقی میان ریاض و قاهره در خصوص شراکت و هماهنگی در حوزه‌های مهم منطقه صورت گرفته به‌ویژه آنکه عربستان  سعودی در شرایطی که امارات شتابان در حال حرکت به سمت ترکیه است، تمایل ندارد برای از سرگیری متوازن روابط با ترکیه گام بردارد. بنا بر گفته این منابع، حرکت شتاب‌زده امارات به سمت ترکیه یک اهرم مهم فشار را از قاهره و ریاض گرفته و باعث شده است که اشتیاق ترکیه برای عادی‌سازی روابط با مصر در مقطع اخیر کاهش پیدا کند.

روابط مصر و عربستان سعودی با ترکیه

دیپلمات‌های مصری می‌گویند: «در صحبت‌های السیسی و محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی به اعمال فشار بر آنکار در برهه آتی با مطرح کردن مجدد خواسته‌های مربوط به عدم حضور ترکیه در خاک کشورهای عربی پرداخته شده است».

این منابع تشریح کردند که مصر «در ارتباط با اقدامات ترکیه در بحران لیبی خواستار اعمال فشار شده است» زیرا مخالفت ترکیه در حال حاضر مانعی است که نمی‌گذارد «فتحی باشاغا» مأمور تشکیل کابینه لیبی قدرت را در این کشور به دست بگیرد. بنابر این گزارش، آنکارا با حمایت از «عبدالحمید الدبیبه» نخست‌وزیر فعلی لیبی و مخالفت با ورود باشاغا به طرابلس پایتخت این کشور آن هم بدون موافقت طرف مصری موانعی بر سر راه مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور ایجاد کرده است.

به گفته منابع یادشده،‌ محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در سفر اخیر السیسی به ریاض امکان برگزاری یک نشست سه‌‌جانبه در عربستان را مطرح کرده چراکه قرار است «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آینده به این کشور سفر کند. طبق این گزارش، ولی‌عهد سعودی به دنبال سنگین کردن کفته ترازوی به نفع خود از طریق حضور مصر و تأکید بر هماهنگی با این کشور است به‌ویژه پس از آنکه ابوظبی خواست تا یک دیدار سه‌جانبه میان مصر، ترکیه و امارات ترتیب دهد.

این منابع می‌گویند که طرف مصری اعتراضی به خواسته ولی‌عهد سعودی نداشته و ریاض نیز در عین حال همراهی خود را با خواسته‌های قاهره در ارتباط با حمایت‌‌های نفتی  و ارائه کمک‌های اقتصادی اعلام کرده است؛ کمک‌هایی که می‌تواند وضعیت بحران اقتصادی شدیدی دولت مصر را بهبود ببخشد.

دیپلمات‌های مصری اضافه کردند که حمایت‌های اقتصادی عربستان سعودی از مصر می‌تواند تغییرات زیادی در برخی مسائل منطقه ایجاد کند. با این حال، این منابع دور از ذهن ندانستند که در آینده هماهنگی‌هایی میان مصر و عربستان در  بحران یمن صورت گیرد.

یک دیپلمات سابق مصری در گفت‌و‌گو با العربی الجدید در این خصوص اظهار داشت: علت «سفر رئیس‌جمهور عبدالفتاح السیسی به عربستان سعودی می‌تواند از چند زاویه فهمیده شود که اولین آن وضعیت اقتصادی دشوار این کشور است؛ وضعیتی که مصر در سایه شرایط بد جهانی مانند تورم در سراسر جهان و افزایش بی‌سابقه قیمت نفت به علت جنگ روسیه و اوکراین با آن دست پنجه نرم می‌کند. جنگ روسیه و اوکراین باعث کمبود شدید منابع گندم مصر به عنوان بزرگترین واردکننده گندم در جهان شده است. این کشور غالب گندم خود را از روسیه و اوکراین وارد می‌کند».

این منبع می‌گوید: «بخش بزرگی از پرداختی‌های دولت بابت منابع نفتی و گندم است و این احتمال وجود دارد که عربستان سعودی در آن سهیم شود. این کشور همچنین می‌تواند کمک‌های مالی بیشتری به مصر بکند تا این کشور بحران مواد غذایی به‌ویژه بحران کمبود گندم را پشت سر بگذارد».

یمن و ایران از جمله دیگر محورهای گفت‌وگو

این دیپلمات سابق می‌افزاید: «به ازای آن، قاهره حمایت آشکار و قوی خود از ریاض را در ارتباط با جنگ این کشور با حوثی‌های یمن اعلام کرده است و این همان موضعی است که ریاض از مدت‌ها پیش از قاهره می‌خواست با اقداماتی علمی و نه فقط با بیانیه‌ها آن را آن را ابراز کند».
طبق گفته این منبع، در بیانیه مشترکی که در پایان سفر یک روز‌ه السیسی به عربستان صادر شد، بسیار حساسیت به خرج داده شد تا این بیانیه این گونه بیان شود: «دو طرف تأکید کرده‌اند که امنیت عربی یک کُلِ لاینفک است و اقدام مشترک کشورهای عربی و همبستگی کامل آن‌ها برای حفظ امنیت ملی عرب با تمام قدرت و امکانات» از اهمیت برخوردار است.

این منبع که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، اضافه کرد که این امر «مطابق با بیانیه، مسئولیت استفاده از توانمندی‌ها برای دفاع از امنیت عربی را برعهده مصر قرار می‌دهد». وی در ادامه خاطرنشان کرد در این بیانیه «که ظاهرا به قلم سعودی‌ها نوشته شده، پافشاری شده است که در پنج بخش مختلف حوثی‌ها شبه‌نظامیانی تروریست خوانده شوند؛ شبه‌نظامیانی که دریانوردی در دریای سرخ را تهدید می‌کنند، نمی‌توان از برخورداری این شبه‌نظامیان تروریست از توانمندی‌های نظامی به عنوان یک منشأ تهدید مستقیم برای امنیت عربستان و کشورهای منطقه چشم پوشی کرد. ضمن تأکید بر پافشاری دو طرف بر تقویت همکاری‌ها به‌ویژه در زمینه نظامی و تقویت روابط و شراکت‌های راهبردی».

این دیپلمات سابق مصری در ادامه بیان کرد: «اشاره‌ مهم دیگری نیز وجود دارد که می‌توان آن را از بیانیه مشترک مصر و عربستان سعودی دریافت که آن، توافق بر هم‌رده نشان دادن ایران و ترکیه و تأکید بر مردود بودن هر گونه تلاش طرف‌های منطقه برای مداخله در امور داخلی کشورهای عربی یا تهدید ثبات منطقه و تضعیف منافع ملت‌های آن بود؛ چه این اقدام با استفاده از ابزارهایی نظیر تحریک نژادی و مذهبی صورت گیرد یا از راه ابزار تروریسم و گروه‌های تروریستی یا از راه اندیشه‌های توسعه‌طلبانه‌ای که به حاکمیت کشورها و اصل حسن‌همجواری احترام نمی‌گذارد».

این منبع مصری بر این باور است: «منظور بخش اول که مربوط به تحریک نژادی و مذهبی بود، ایران و بخش دیگر که این طور از آن برداشت می‌شود منظور ترکیه و مداخله این کشور در امور لیبی و عدم احترام به نظام رئیس‌جمهور عبدالفتاح السیسی است».

منع یادشده همچنین اعتقاد دارد: «از جمله نتایج آشکار سفر رئیس‌جمهور السیسی به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی، تصمیم دیرهنگام السیسی برای بیان موضع در قبال بحران روسیه و اوکراین و برقراری تماس با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بوده است؛ تماسی که در جریان آن السیسی بر لزوم ارجحیت دادن گفت‌و‌گو و همچنین حمایت مصر از تمام تلاش‌های دیپلماتیک» تأکید کرد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 

 


پنج شنبه 19 اسفند 1400 - 15:46:48