گاف‌های رسانه‌ای ؛ سردرگمی عربستان در جنگ یمن

چهار شنبه 22 دی 1400 - 11:55:11
گاف‌های رسانه‌ای ؛ سردرگمی عربستان در جنگ یمن

تهران - الکوثر : عربستان سعودی که در جنگ علیه یمن متحمل شکست شده، با گاف‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد دچار سردرگمی شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، هفتمین سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن رو به پایان است. صحنه میدانی جنگ به نفع عربستان سعودی پیش نمی‌رود. نیروهای مسلح یمن در جنگ‌های زمینی، هوایی و دریایی روند رو به رشدی را طی می‌کنند و اخیراً نیز یمنی‌ها موفق شدند یک کشتی متعلق به امارات را که حامل تسلیحات نظامی بود، در آبهای یمن متوقف کنند. علاوه بر این، مناطق شمالی یمن از اشغال مزدوران سعودی آزاد شده است. در جنوب یمن نیز بیش از آنکه یک دولت مستقر باشد، دو دولت شامل دولت مستعفی منصور هادی و دولت در سایه شورای انتقالی جنوب فعالیت می‌کنند و با وجود تلاش سعودی‌ها خبری از دولت وحدت ملی نیست.

در چنین شرایطی، سعودی‌ها به جنگ رسانه‌ای علیه یمنی‌ها و همچنین علیه حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران روی آورده‌اند. پیش از این، سعودی‌ها فیلمی از حضور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان در یمن منتشر کرده بودند که در فاصله کوتاهی جعلی بودن این فیلم ثابت شد. سعودی‌ها روز دوشنبه فیلمی منتشر کرده و مدعی شدند که این فیلم مربوط به انبار موشک‌های بالستیک ایران در بندر الحدیده یمن است. با این حال، این فیلم رسوایی بزرگ‌تری برای سعودی‌ها رقم زد چرا که فیلم منتشر شده، صحنه‌هایی از یک فیلم مستند آمریکایی درباره حمله به عراق بود و هیچ ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران و یمن نداشت. 

این فیلم‌ها گاف‌های رسانه‌ای سعودی‌ها در خصوص جنگ علیه یمن است. در واقع، سعودی‌ها درصدد جنگ رسانه‌ای علیه حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران هستند و تلاش می‌کنند این گونه وانمود کنند که در جنگ علیه یمن تنها با یمنی‌ها مواجه نیستند بلکه همزمان در حال جنگ با ایران و حزب‌الله و به تعبیری شبکه‌ای از بازیگران محور مقاومت هستند. این روایت سعودی‌ها از یک سو با هدف کاستن از آبروریزی شکست از یمنی‌ها و از سوی دیگر با هدف فضاسازی علیه ایران و حزب‌الله لبنان انجام می‌گیرد.

با این حال، این رویکرد را سعودی‌ها ناشیانه پیگیری و اجرا کردند به نحوی که مورد مضحکه قرار گرفته‌اند. در همین راستا، «محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در این خصوص گفت: «این یک رسوایی بزرگ است که سخنگوی ائتلاف متجاوز با تقطیع کلیپی از یک فیلم آمریکایی ادعا می‌کند که تصاویر آن متعلق به یک سایت موشکی انصارالله در الحدیده است. ائتلاف متجاوز می‌خواهد خسارات میدانی خود را با پیروزی‌های ساختگی و مضحک اطلاعاتی و رسانه‌ای جبران کند.»

پس از واکنش‌های گسترده‌ای که در شبکه‌های مجازی به فیلم‌های منتشر شده از سوی سعودی‌ها انجام شد، «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی که امروز به استان شبوه یمن سفر کرده، رسما اذعان کرد که ویدئوی اخیر ائتلاف از انبار موشکی ارتش یمن ساختگی است. المالکی با بیان اینکه «ویدئویی بحث‌برانگیز به اشتباه به دست ما رسید»، مدعی شد: «ما متعهد به اعتبارسنجی و شفافیت رویدادهای عملیاتی و رسانه‌ای هستیم».

این رفتارهای آل سعود بیش از هر موضوعی بیان‌گری این است که شکست سعودی‌ها در جنگ علیه یمن، آنها را دچار سراسیمگی و سردرگمی کرده است به نحوی که قدرت تشخیص رسانه‌ای نداشته و به سادگی مورد مضحکه قرار می‌گیرند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 22 دی 1400 - 11:55:2