از مذاکرات ایران و عربستان چه خبر؟

سه شنبه 20 مهر 1400 - 18:57:1
از مذاکرات ایران و عربستان چه خبر؟

تهران- الکوثر: یک منبع آگاه مستقر در عربستان سعودی گفت ریاض و تهران در آستانه توافق برای کاهش تنش بین دو کشور و جنگ نیابتی در منطقه در جریان دور آخر مذاکرات بودند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از «فرانس پرس»، یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود گفت، ایران و عربستان برای بازگشایی کنسولگری به توافق اولیه رسیدند.

این منبع آگاه که مستقر در عربستان است گفت، دو طرف در آستانه توافق برای کاهش تنش بین دو کشور و جنگ نیابتی در منطقه در جریان دور آخر مذاکرات بودند.

وی که از جزئیات مذاکره بین دو کشور آگاه است، اضافه کرد دو طرف به احتمال بسیار زیاد در دور جدید مذاکرات که احتمالا چند روز آینده برگزار می‌شود، بر سر جزئیات نهایی به توافق می‌رسند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان چند ماه گذشته اعلام کرد که ریاض خواهان رابطه ویژه و خوب با تهران است.

عربستان از سال 2015 به عنوان رهبر یک ائتلاف نظامی در جنگ داخلی یمن مداخله داشته و به گفته این دیپلمات خارجی، ریاض خواستار پایان جنگ در یمن است که میلیاردها دلار هزینه برایش داشته است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز اخیرا گفته است مذاکرات با عربستان در مسیر درست قرار دارد. وی‌ گفت: ما به نتیجه و توافق‌ هایی رسیده‌ ایم اما هنوز به گفتگوهای بیشتر نیاز است.

ایران نیز به علت تحریم‌های غیر قانونی ایالات متحده در چند سال گذشته متحمل مشکلات اقتصادی زیادی بوده که به گفته این دیپلمات، تهران درحالیکه چشم به احیای اقتصاد تحت تحریم خود دارد به دنبال فرصت‌های اقتصادی با ریاض می‌گردد.

یاسمین فاروق از بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی معتقد است اکنون شانس بیشتری برای رسیدن به توافق وجود دارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 20 مهر 1400 - 18:56:47