دید گاه رهبر معظم انقلاب در باره امنیت منطقه و پیامدهای تکیه بر ارتش های بیگانه

دو شنبه 12 مهر 1400 - 10:25:18
دید گاه رهبر معظم انقلاب در باره امنیت منطقه و پیامدهای تکیه بر ارتش های بیگانه

تهران - الکوثر : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای،رهبر معظم انقلاب؛ صبح یکشنبه در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح،دخالت بیگانگان در منطقه را مایه اختلاف و خسارت دانستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، فرمانده معظم کل قوا، در تبیین این موضوع  تأمین امنیت با تکیه بر دیگران را فقط یک توهم خواندند و گفتند: کسانی که به این توهم دچارند سیلی آن را به‌زودی خواهند خورد چرا که دخالت مستقیم یا غیرمستقیم بیگانگان در امنیت و جنگ و صلح هر کشوری، فاجعه‌ای مصیبت‌بار است.

سخنان رهبر معظم انقلاب دراین زمینه مبتنی بر واقعیت های  منطقه است که  آثار آن در عراق و افغانستان و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه مشهود است .
امریکا شکست های خفت‌بار زیادی را تا کنون تجربه کرده است که از جنگ ویتنام تا لشگر کشی به خلیج فارس وغرب آسیا ادامه داشته است . پایان خفت بار حضور نظامی امریکا در افغانستان نیز بخشی از این واقعیت است . 
حوادث  پس از  ۱۱ سپتامبرو اشغال افغانستان و عراق  نشان داد آمریکا به واسطه عملکرد خود در سراشیبی افول و سقوط از ارزش ها قرار گرفته است .

رهبر انقلاب اسلامی، در بیان این واقعیت ،گفتند؛ آمریکایی‌ها ۲۰ سال قبل برای سرنگونی طالبان به افغانستان لشکرکشی کردند و در این اشغالگری طولانی‌مدت، کشتار  و جنایت و خسارات فراوانی به بار آوردند اما بعد از این همه هزینه مادی و انسانی، حکومت را به طالبان دادند و خارج شدند که این واقعیت برای همه کشورها درس‌آموز است.
 رهبر انقلاب در همین خصوص  به بگو مگوهای اخیر اروپا و آمریکا نیز اشاره کردند و گفتند: برخی اروپایی‌ها، اقدام آمریکا را خنجر از پشت خواندند و به نوعی گفتند اروپا باید بدون اتکا به ناتو و در واقع به آمریکا، مستقلاً امنیت خود را تأمین کند.
امریکا  سال‌ها تلاش کرد به عنوان قدرت نظامی برتر و بدون رقیب در مقیاس جهانی مطرح باشند؛ اما واقعیت هایی همچون  ناکامی ارتش آمریکا در جنگ ویتنام، شکست در عراق و افغانستان ، ناتوانی آمریکا در حمایت نظامی از شرکای منطقه‌ای مانند رژیم صهیونیستی و عربستان در برابر نیرو‌های مقاومت و موارد مشابه، منجر به فرو ریختن هیبت ارتش آمریکا شده است.

«نوام چامسکی»، اندیشمند و نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی می گوید؛ توهم  مقام‌های آمریکایی درباره اینکه این کشور قدرت بلامنازع دنیا خواهد ماند، چیزی جز «خیال خوش» نبوده است.

«دونالد ترامپ» رییس جمهور جنایتکار پیشین امریکا  با بیان اینکه آمریکا دیگر با عظمت نیست، محور شعار تبلیغاتی‌اش را «آمریکا را دوباره با عظمت کنیم» قرار داد.  ترامپ در لوای این سیاست، اما آمریکا را از پیمان‌های چندجانبه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خارج کرد؛ علیه متحدانش در فراسوی آتلانتیک جنگ تجاری به راه انداخت واز محکوم کردن جنایت‌های حاکمان خودکامه تا زمانی که شریک تجاری آمریکا باشند، خودداری کرد. نتیجه ریاست‌جمهوری ترامپ، شدت گرفتن سیر نزولی جایگاه آمریکا نزد مردم دنیا یا به عبارتی افت «قدرت نرم» این کشور بود.

«جیمز پتراس»، استاد دانشگاه بیرمنگام، بر این باور است که سیاست‌های تحمیل‌شده از سوی لابی صهیونیستی در امریکا از عوامل تسریع درزوال قدرت آمریکاست؛ به اعتقاد پتراس بعد از پایان جنگ جهانی دوم، اروپای غربی، ژاپن و اخیراً چین و روسیه به سمت شکوفا کردن قابلیت‌های اقتصادی خودشان حرکت کردند، در حالی که آمریکا در راستای تامین منافع لابی صهیونیسم، به نظامی‌گری روی آورد.

در واقع انگونه که رهبر انقلاب خاطر نشان کردند آمریکایی‌ها هر جا دخالت کنند، منفور ملت‌ها هستند. این در حالی است که  تجربه نشان می دهد ارتش‌های منطقه می‌توانند امنیت منطقه را تأمین کنند. از این دید گاه، رهبر معظم انقلاب با اشاره به  حوادثی که در شمال‌غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است تصریح کردند ؛کشورهای منطقه نباید اجازه دهند که ارتش‌های بیگانه برای حفظ منافع خود، دخالت یا حضور نظامی داشته باشند. این مسایل  باید با همین  منطق و پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 12 مهر 1400 - 10:25:9