تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی / تحلیل

یک شنبه 7 شهریور 1400 - 10:4:30
تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی / تحلیل

تهران - الکوثر : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صبح شنبه در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، در بخشی از سخنان شان ضمن تبیین اولویت‌های کاری کشور به موضوع اقتصاد به عنوان یکی از اولویت های اصلی کشور، اشاره کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ایشان در این زمینه دو نکته مهم را گوشزد کردند: نخست آنکه ،برای حل مشکلات اقتصادی به دنبال راه‌حل‌های موقتی و مُسکّن نروید و پیگیر راه‌حل‌های اساسی باشید.

رهبر انقلاب در بیان نکته دوم  تصریح کردند ؛ حل مشکلات اقتصادی را موکول به رفع تحریم‌ها نکنید و برنامه‌ریزی‌ها برای رفع مشکلات با فرض وجود تحریم‌ها انجام شود.
امریکا در دولت بایدن نیز نشان داد که در مذاکرات هسته ای هرگز بدنبال برداشتن تحریم ها نبوده و تا جایی که توانسته سعی در افزایش مشکلات برای ایران داشته است .یکی از دلایل عدم پیشرفت مورد انتظار در مذاکرات وین ،همین نکته بوده است . اروپا نیز در این زمینه از الگوی مشابهی پیروی کرده است .

 با توجه به این واقعیت هاست   که رهبر معظم انقلاب خطاب به دولتمردان خاطر نشان کردند ؛آمریکایی‌ها در قضیه هسته‌ای واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند و با وجود آنکه جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، اکنون جوری صحبت و طلبکاری می‌کنند که گویا جمهوری اسلامی از برجام و تعهداتش خارج شده است، در حالی‌که تا مدتها پس از خروج آمریکا، کاری از طرف ایران انجام نشد و پس از مدتی و با اعلام و با توجه دادن، برخی از تعهدات و نه همه آنها کنار گذاشته شد.
ایشان سهم کشورهای اروپایی همراه آمریکا در کارشکنی و بداخلاقی را کمتر از آمریکایی‌ها ندانستند و خاطرنشان کردند: آنها هم مانند آمریکا هستند اما در مقام زبان‌بازی و حرف زدن همیشه طلبکارند، گویا این ایران بوده است که مدتها مذاکره را مسخره کرد و زیر پا گذاشت.
چنین رفتاری قطعا"از سوی جمهوری اسلامی ایران  پذیرفتنی نیست و مسوولان نظام هرگز تسلیم زورگویی و فریبکاری غرب نخواهند شد؛ اما در عین حال بر یافتن راه حل درست مشکلات تاکید و جدیت دارند .از این دید گاه ناظران سیاسی ؛معتقدند سیاست خارجی باید درهمان ریلی حرکت کند که الزامات رشد اقتصادی کشور ایجاب می کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه اهمیت تقویت جنبه اقتصادی در دیپلماسی را خاطر نشان کردند و تأکید کردند: دیپلماسی را تحت تأثیر و متصل به مسئله هسته‌ای نباید قرار دارد زیرا هسته‌ای موضوع جداگانه‌ای است که باید به شکل مناسب و شایسته کشور حل شود.

ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است و با منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، ازظرفیّت های متنوعی برخوردار است . استفاده از این ظرفیت ها  در شرایط  کنونی که  امریکا سعی در منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران از طریق اعمال تحریم‌ها دارد از اهمیت زیادی برخوردار است که  تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی معنا پیدا می‌کند.

«نوذر شفیعی» کارشناس مسایل بین‌الملل در ارزیابی شرایط کنونی و ضرورت تقویت روابط منطقه ای ایران می گوید :
"ایران باید همچنان در راستای گسترش ارتباطات خود با کشورهای مختلف جهان و به خصوص همسایگان از تمام توان و ظرفیت خود استفاده کند که این مهم هم در راستای دیپلماسی اقتصادی قابل تفسیر و تحلیل است و هم در قالب دیپلماسی متوازن با همه نقاط جهان قابل ارزیابی است."

 یکی از استراتژی های مهم  ایران در این چارچوب  می تواند توسعه اقتصادی، بر مبنای منطقه گرایی  و همکاری با  اتحادیه های منطقه ای نظیر اتحادیه اوراسیا ؛ آ.سه .آن ؛  سازمان همکاری اقتصادی اکو ؛ همکاری با کشورهای حاشیه خزر  و مجمع کشورهای حاشیه اقیانوس هند باشد .

توصیه های راهبردی رهبر معظم انقلاب در این زمینه خطاب به دولت سیزدهم در واقع مبتنی بر شناخت نقاط قوت و همچنین  ضعف ها و خطاهای گذشته است که با تکیه بر آن ها می توان ظرفیت های قابل توجه اقتصادی را در کشور بکارگرفت وبر بسیاری ازمشکلات معیشتی ورفع موانع تولید فائق آمد . 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 7 شهریور 1400 - 10:4:20