تاکید رهبر انقلاب براستفاده ازتجربه های گذشته در نگاه به آینده / تحلیل

پنج شنبه 7 مرداد 1400 - 11:29:38
 تاکید رهبر انقلاب براستفاده ازتجربه های گذشته در نگاه به آینده / تحلیل

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، روز چهارشنبه در آخرین دیدار رییس جمهور و دولت دوازدهم با ایشان، در سخنان مهمی با اشاره به اهداف امریکا از خصومت ورزی با ایران به تبیین نکات مهمی در این زمینه پرداختند .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رهبر انقلاب در این دیدار تصریح کردند : در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.
ایشان به مذاکرات اخیر وین نیز اشاره کردند و گفتند: "امریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت."
حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطر نشان کردند؛ آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند.

بی اعتمادی ایران به امریکا، صرفا یک شعار نیست بلکه مبتنی بر تجربه گذشته، رفتار کنونی و داشتن تحلیلی واقع بینانه از اهداف سلطه جویانه امریکا است.این که برجام  تا کنون نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده  برسد، سخنی مبتنی بر واقعیت است  و علت ان نیز مشخص است  . رفتار امریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله  فرانسه  اکنون فراتراز موضوع  هسته ای  است  و به حوزه مسایل دفاعی ایران تسری پیدا کرده است . این رویکرد ،معنایش مداخله و هدف اش تضعیف ایران از درون است.

رهبر معظم انقلاب پیش این نیز 5 سال قبل ،در بیاناتی  با نگاهی عمیق به این مسئله خاطر نشان کردند: " این برجام شد برای ما یک نمونه، یک تجربه… در ظاهر وعده میدهند، با زبان چرب و نرم حرف میزنند اما در عمل توطئه میکنند، تخریب میکنند، مانع از پیشرفت کارها میشوند."

سوال مهمی که در این خصوص مطرح است این است که نیاز آمریکا به مذاکره چیست و چرا بر آن اصراردارند؟

روشن است که هدف نهایی دولت آمریکا درمقابل ایران چیزی جز تسلط دو باره  نظام جمهوری اسلامی نیست و نخواهد بود.

"مرادعنادی" کارشناس مسایل سیاسی  در تحلیل اهداف امریکا می گوید:

".... آمریکا که از سال 1358 تحریم‌های  مصوب کنگره علیه ایران را ادامه داده است، با سیاست جدید تحریم نظیر کاتسا و به بهانه نقض حقوق بشر یا ادعای حمایت ایران از تروریسم عملا تحریم‌های ثانویه را نیز با روش‌های جدید استمرار بخشیده و آن را تقویت می‌کند."

تجربه نشان می دهد، ایران در مذاکره با آمریکا در برهه‌های مختلف از جهات گوناگون  متضرر شده است. 

سخنان رهبر معظم انقلاب از این دید گاه درواقع شاخص و میزانی برای  دولت  سیزدهم در نگاه واقع بینانه به برجام و مذاکرات وین است. زیرا جمهوری اسلامی ایران  بنا ندارد که با وعده های توخالی وقت و انرژی خود را برای همیشه صرف انتظاری بیهوده کند. انچه برای  امروز و فردای  ملت ایران اهمیت دارد استفاده از ظرفیت‌های درونی بویژه در بخش های اقتصادی کشور است. 

آنچه مسلم است ؛  دولت آمریکا با همه توان در تلاش است با سناریوها و نقشه های مختلف  ایران  را به زانو در بیاورد اما بدون شک با شناختی که از رفتار امریکا و تجربه برجام بدست آمده است؛ قطعا" چنین فرصتی برای امریکا فراهم نخواهد شد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا  چندی قبل در گزارشی  به کمیته سنا گفت، پیش‌بینی می‌کند حتی اگر تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای بازگردند، صد ها تحریم آمریکا علیه تهران پابرجا خواهد ماند.

در واقع باید گفت ، با توجه به بدعهدی ها و نقض تعهدات قبلی ، بی اعتمادی عمیقی  نسبت به امریکا وجود دارد .انگونه که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند امریکا در شرایط فعلی نیز هیچ ابایی از نقض قول و تعهدات خود ندارد و این یک تجربه بسیار مهم  برای دولت و دولتمردان آینده و همچنین برای همه فعالان در صحنه سیاسی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 7 مرداد 1400 - 11:29:29