فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان کناره گیری کرد

دو شنبه 21 تیر 1400 - 18:3:46
فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان کناره گیری کرد

تهران- الکوثر: اسکات میلر، ژنرال آمریکایی به نشانه پایان حضور نظامی واشنگتن در افغانستان از سمت فرماندهی جنگ در این کشور کناره گیری کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از رویترز، اسکات میلر، فرمانده آمریکا در جنگ افغانستان در مراسمی در کابل به عنوان آخرین ژنرال عالی رتبه آمریکا که در جنگ 20 ساله افغانستان حضور داشت به صورت نمادین پایان فرماندهی این جنگ را قبل از تاریخ اعلام شده برای خروج نیرو‌های ناتو و آمریکایی از خاک این کشور اعلام کرد.

مقامات آمریکایی می‌گویند کاخ سفید امیدوار است این حرکت نمادین اطمینان دولت افغانستان را در مورد پایان حضور نظامی واشنگتن در این کشور جلب کرده باشد.

در روز‌های اخیر نیرو‌های طالبان با پیشروی در بخش‌های مختلف افغانستان اعلام کرده اند در صورت خارج نشدن کامل نیرو‌های نظامی از خاک این کشور در زمان مقرر، هر گونه عواقب پس از آن متوجه اشغالگران خواهد بود؛ از این رو نیرو‌های خارجی در تلاشند تا قبل از به پایان رسیدن تاریخ اعلامی از افغانستان خارج شوند.

کنت مک کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه، موسوم به سنتکام به منظور بررسی حفظ امنیت دیپلمات‌های آمریکایی که قرار است در افغانستان مستقر باشند روز گذشته به کابل سفر کرد. مک کنزی قبل از سفر به افغانستان در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا باید بر منافع خود در افغانستان نظارت داشته باشد.

وی در جمع خبرنگاران هشدار داد طالبان باید به دنبال توافقنامه صلح باشد و راه حل نظامی نمی‌تواند این کشور را از چالش سیاسی خلاص کند.

گفته می‌شود با وجود کناره گیری اسکات میلر از فرماندهی نیرو‌های آمریکایی در افغانستان، مک کنزی می‌تواند حملات هوایی واشنگتن علیه مواضع طالبان را تا تاریخ 31 اوت، یعنی آخرین فرصت حضور نیرو‌های خارجی در افغانستان فرماندهی کند.

به گفته منابع خبری، جمعی از نمایندگان دموکرات در مجلس آمریکا قصد دارند با فشار آوردن به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را وادار به حفظ نظارت بر تحولات افغانستان کنند. پیشتر هم بایدن اعلام کرده بود با وجود خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، واشنگتن تحولات این کشور را از نزدیک رصد می‌کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 21 تیر 1400 - 17:35:6