ابراز تاسف ایران و عراق از برگزار نشدن مجدد مراسم حج  

دو شنبه 7 تیر 1400 - 16:12:38
ابراز تاسف ایران و عراق از برگزار نشدن مجدد مراسم حج  

تهران- الکوثر:  مسئولان حج ایران و عراق در گفت وگوی تلفنی از تعطیلی مجدد حج در سال ۱۴۴۲ هجری قمری ابراز تاسف کردند و از عربستان خواستند برای حضور حجاج کشورهای اسلامی در حج سال آینده تدابیر لازم را تدارک ببینند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در گفت وگوی تلفنی با حجت‌الاسلام و المسلمین سامی مسعودی رئیس شورای عالی حج و عمره عراق تصریح کرد: اراده مسئولان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران همکاری برادرانه و نزدیک با عراق در امور مرتبط با حج و زیارت است.
سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه امنیت و ثبات دو کشور اسلامی دوست و مهم غرب آسیا، عراق و جمهوری اسلامی ایران به یکدیگر گره خورده است، تاکید کرد: از گسترش همکاری‌ها بین دو طرف درحوزه حج و زیارت استقبال می کنیم.

وی افزود: روابط تاریخی و حجم بالای رفت و آمد زائران و گردشگران دو کشور، نشاندهنده پیوستگی فرهنگی و علاقه دو ملت به یکدیگر است.

نواب خاطرنشان کرد: الحمدالله تاکنون در زمینه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی فی مابین بعثه‌های حج دو کشور قدم‌های مؤثری برداشته شده است و امیدواریم با پایان هرچه زودتر ویروس منحوس کرونا، شاهد از سرگیری تردد زائران میان دو کشور باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری مراجع ذی ربط جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق هماهنگی‌های لازم در خصوص از سرگیری سفر زائران دو کشور به عتبات و برگزاری مراسم اربعین انجام شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین با تجلیل از همکاری‌ها و همدلی‌های مردم و دولت عراق خاطرنشان کرد: مهمانوازی مردم عراق از زائران اربعین حسینی بسیار صمیمانه و برخاسته از روحیه عاشورایی عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) و در جهان بی نظیر است.

وی با بیان اینکه متاسفانه برای دومین سال متوالی زائران خارج از کشور عربستان از انجام مناسک حج تمتع محروم شدند، اظهار کرد: باردیگرعربستان این موضوع را با تأخیراعلام کرد و امسال نیز مراسم حج تنها با حضور تعداد کم زائر برگزار می‌شود.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: عربستان همچون سال گذشته درخصوص اعلام شرایط و شیوه برگزاری حج بسیار تعلل کرد و بدون نظرخواهی از کشورهای اسلامی، همچون سال گذشته، حج را به اتباع کشورش و یا افراد مقیم این کشور محدود کرد در حالی که می‌توانست به صورت محدود زائران را از کشورهای خارجی بپذیرد تا عطر و معنویت نسیم حج و حجگذاری در سراسر گیتی بوزد.

رئیس شورای عالی حج و عمره عراق نیز در این تماس تلفنی از تعطیلی حج پیشرو انتقاد کرد و از همه کشورهای اسلامی خواست که در این زمینه ابراز نظر رسمی داشته باشند و عربستان نیز برای حج سال آینده تدابیر لازم را پیش بینی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سامی مسعودی ضمن تبریک پیروزی مقاومت اسلامی و برگزاری موفق انتخابات ۲۸ خرداد و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی در ساخت واکسن ویروس کرونا، اظهار امیدواری کرد که روابط میان دو کشور اسلامی ایران و عراق گسترش یابد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 7 تیر 1400 - 16:9:54