محروم شدن ایران از حق رأی در مجمع عمومی سازمان ملل ؛ پیامدی دیگر از تروریسم اقتصادی آمریکا

شنبه 15 خرداد 1400 - 13:14:17
محروم شدن ایران از حق رأی در مجمع عمومی سازمان ملل ؛ پیامدی دیگر از تروریسم اقتصادی آمریکا

تهران - الکوثر : «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفته است که ایران به علت تاخیر در پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل، مطابق با ماده 19 منشور ملل متحد ؛در آستانه از دست دادن حق رای در مجمع عمومی این سازمان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این موضوع در توییتر نوشت: «در دنیایی که "سیاه، سفید است" سازمان ملل ایران را به دلیل بدهی، از حق رأی در مجمع عمومی سازمان ملل محروم کرد.

آنچه در نظر گرفته نشد این است: تروریسم اقتصادی به ایران اجازه پرداخت بابت غذا نمی‌دهد چه برسد به بدهی‌های سازمان ملل.

ظریف خاطر نشان کرد  ،سازمان ملل می‌تواند این پول را از محل ۱۱۰ میلیون دلاری که آمریکا در دزدی دریایی اخیر به سرقت برد نیز به دست بیاورد.

اشاره  وزیر خارجه ایران به موضوع  سرقت ۱۱۰ میلیون دلاری آمریکا، اقدام اخیر واشنگتن در فروش حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام ایران بعد از یک «دزدی دریایی» آشکار بود. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس چند روز پیش درگزارشی نوشت: آمریکا ۲ میلیون بشکه محموله نفت نفتکش «آشیلاس» که در سواحل فجیره امارات توقیف شده بود را به قیمت حدوداً ۵۵ دلار به ازای هر بشکه فروخته است.

مسأله عدم پرداخت حق عضویت ایران به سازمان ملل را در واقع باید از ۲ جنبه بررسی کرد:

جنبه نخست ،محدودیت‌های دسترسی به منابع مالی و درآمدهای ارزی ایران است که به علت اعمال تحریم‌های یکجانبه امریکا ،انتقال مالی از منابع خارجی ایران را با مشکل مواجه کرده است .

تصمیم گوترش اما  نشان داد، مسأله اصلی و مهم که مجمع عمومی سازمان ملل به آن بی‌توجه بوده این است که علت تاخیر در پرداخت حق عضویت و بسیاری از خسارت های دیگری که به اقتصاد و مردم ایران وارد شده ، تروریسم اقتصادی امریکا است .

اما جنبه دیگر مسئله ، ضعف های ساختاری است که زمینه رابرای استفاده ابزاری از سازمان ملل فراهم کرده است .

مجید شجاعی کارشناس روابط بین‌الملل دراین زمینه می گوید: ".. مشکلات مالی در سازمان ملل همواره یکی از مسائل تأثیرگذار بر عملکرد این سازمان است .شاید در کنار حق وتو ۵ عضو دائم شورای امنیت یکی دیگر از موارد تبعیض‌آمیز در تصمیمات و اقدامات سازمان ملل که بتوان آن را یک حق وتو نانوشته نامید تأمین بودجه و هدایای مالی به سازمان است که کشورها از این طریق در سازمان ملل اعمال نفوذ می‌کنند."

 به‌ عنوان مثال بان کی مون دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ عنوان کرد که کمک مالی عربستان سعودی به این سازمان موجب شد اسم این کشور از فهرست ناقضان حقوق کودک سازمان ملل متحد پس‌از حمله به یمن خارج شود.

ازمنظر تامین بودجه ، ایالات متحده امریکا با سهم ۲۲ درصدی بیشترین حق عضویت در سازمان ملل را پرداخت می‌کند ؛اما  از این میزان تأمین بودجه همواره در راستای نفوذ و تأثیرگذاری براقدامات این سازمان استفاده کرده است . در حال حاضر  بیشترین تعداد کارمندان بین‌المللی سازمان ملل را اتباع امریکایی تشکیل می‌دهند در حالی که طبق ماده ۱۰۱ منشور ملل متحد کارمندان این سازمان می‌بایست بر اساس تقسیمات جغرافیایی هر چه وسیع‌تر استخدام شوند.

مجموعه این عوامل را می توان در تصمیم گوترش برای محروم کردن ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل موثر دانست .در حالیکه  این پرسش وجود دارد که چگونه است سازمان ملل در مقابل تعلل ها و انفعال شورای امنیت در قبال جنایات ضد بشری امریکا و اسراییل و نقض آشکار حقوق ملت ایران تحت تاثیر تروریسم اقتصادی ؛ هیچگونه احساس مسوولیتی  ندارد. آیا در مواجهه با این اقدامات و  نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت ،قانون و اصلی  وجود ندارد که دبیرکل سازمان ملل بتواند به ان استناد کرده و تصمیمی در جهت حمایت ازحقوق کشورهای عضو اتخاذ کند؟


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 15 خرداد 1400 - 13:14:5