مذاکرات وین ؛ پیشرفت در کنار چالش ها

چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400 - 19:39:11
مذاکرات وین ؛ پیشرفت در کنار چالش ها

تهران - الکوثر : جمهوری اسلامی ایران ؛ در اجرا ی قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، در واکنش به خروج آمریکا از برجام و اجرا نشدن تعهدات طرف های اروپایی در برجام ؛ اقدامات جبرانی را در این زمینه انجام داده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در عین حال هدف ایران حفظ برجام بعنوان یک سند اعتماد ساز است. با همین رویکرد نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران و معاونان سیاسی ایران و ۱+۴ و همچنین نشست کارشناسان در "وین" در حال برگزاری است.

برنامه کاروهدف مذاکرات " وین"  روشن است. تحریم‌های آمریکا تماما باید برداشته و راستی آزمایی شود و پس از این مرحله ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را متوقف کند و به تعهدات برجامی برگردد.

"سیدعباس عراقچی"  معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، با اشاره به همین نکته، در گفت وگو با "پرس تی وی" تصریح کرد، تمامی تحریم‌هایی که بعد از اجرایی شدن برجام وضع شده اند؛ چه آنها که در دوره اوباما و چه آنها که در دوره ترامپ اعمال شده‌اند، باید لغو شوند. 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران همچنین از پیشرفت در دو‌ کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها  خبر داد وگفت؛ این کار گروه ها وارد نگارش خواهند شد.

عراقچی، درعین حال با تاکید براهمیت  کارگروه سوم کمیسیون مشترک که از امروز /چهارشنبه /در وین آغاز به کار می‌کند گفت؛ وظایف این کارگروه،علاوه بر بررسی نحوه راستی آزمایی و مدت زمان آن، تعیین «جدول زمانی» اقدامات همه طرف‌ها برای انجام تعهداتشان خواهد بود. 

از اظهارات معاون وزیر امور خارجه ایران می توان اینگونه برداشت کرد که ،گفت و گوها  به نتایج قابل قبول نزدیک شده است ،با این حال  مذاکرات نباید بیش از حد طولانی وفرسایشی شود. تجربه  نشان داده است که  "مذاکره برای مذاکره" هیچ کمکی به باز شدن گره ازکار برجام نمی کند.

«کاظم قریب آبادی» سفیر ‌و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در همین خصوص هفته گذشته خاطر نشان کرد : مبنای تیم مذاکره کننده ایران اصولی است که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سیاست نظام در این رابطه تعیین شده است.

موضع ایران در باره برجام شفاف  بدون حاشیه و منطبق با حقوق ایران دراین توافق است . لذا احیای برجام ؛راهی  جز برداشته شدن  همه تحریم‌ها، ندارد. تعلیق حدود 1600 مورد تحریم علیه ایران،گام اصلی است که باید از طرف امریکا برداشته شود.

"انریکه مورا" معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درارزیابی خود از روند  مذاکرات  وین معتقد است  که اکنون به کارهای جزئی بیشتری نیاز است. وی ؛کلید موفقیت مذاکرات  را در این نکته می داند  که همه طرف‌ها خواستار بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای هستند.

با توجه به این مولفه ها و روندهای گذشته ؛ارزیابی دقیق  نتیجه مذاکرات  همچنان دشوار به نظر می رسد. مسیری که در وین دنبال می شود، در شرایطی می‌تواند به نتیجه برسد که ازطرف مقابل اراده ای قوی وجود داشته باشد. آنچه برای موفقیت مذاکرات  وین تعیین کننده است؛  عملگرایی در جهت  بازسازی اعتماد از دست رفته در قول و وعده های برجامی از طرف مقابل است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400 - 18:54:51