تفسیر / دیدگاه رهبری درباره مذاکرات ؛ شرط ایران مبنای احیای برجام

پنج شنبه 26 فروردین 1400 - 13:31:11
تفسیر / دیدگاه رهبری درباره مذاکرات ؛ شرط ایران مبنای احیای برجام

تهران - الکوثر : رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند، سیاست ایران در زمینه برجام مشخص است و مسئولان مراقبت کنند مذاکرات فرسایشی نشود که برای کشور ضرر دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر چهارشنبه در مراسم نورانی انس با قرآن کریم درباره مسائل مربوط به برجام، تحریم‌ها و مذاکرات وین تصریح کردند، هدف آمریکایی‌ها از تأکید و اصرار بر مذاکره تلاش برای تحمیل یک حرف باطل است.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای با هدف احیای برجام بین ایران و گروه چهار به علاوه یک از حدود 10 روز پیش در وین آغاز شده است تا راهی برای لغو موثر تحریم‌های آمریکا و سپس راستی‌آزمایی آن پیدا شود.

منطق و سیاست ایران در این دور از مذاکرات وین این است که آمریکا در گام نخست تحریم‌ها را بردارد، زیرا تجربه برجام نشان داد، اطمینانی به آمریکا نیست و این کشور با خروج از برجام نقض عهد کرده است.

درپی خروج آمریکا از برجام، طرف اروپایی هم نتوانست به تعهدهای برجامی خود عمل کند و عملا در مسیر دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا حرکت کرد. اروپایی‌ها درچارچوب سیاست اعلامی به نقض عهد آمریکا اذعان کردند اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اروپایی‌ها در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند.

با تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن دولت بایدن، تلاش‌ها برای احیای برجام از مسیر گفت وگو و دیپلماسی از سرگرفته شد و در نهایت مذاکرات هسته‌ای در وین کلید خورد.

سیاست قطعی ایران برای احیای برجام، لغو موثر تحریم‌ها و سپس راستی‌آزمایی آن است و هرگونه طرح و پیشنهادی خارج از این رویکرد، مورد تایید ایران نیست و تهران صرفا برای مذاکره در وین حضور ندارد. رفتار دولت بایدن تاکنون درقبال برجام همان رویکرد دولت ترامپ است و به همین سبب، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فرسایشی شدن مذاکرات هشدار دادند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گفت،  هر چقدر مذاکرات طولانی‌تر شود، فشار تحریم‌ها بر ملت ایران بیشتر می‌شود، درحالی که دولت جدید آمریکا اعلام کرده بود، سیاست فشار حداکثری شکست خورده است و این سیاست قبول ندارد اما عملا با حفظ تحریم‌ها همان مسیر دولت ترامپ را پیش گرفته است.

شکست سیاست فشار حداکثری ثابت کرد "فشار، تهدید و اقدام خرابکارنه" ابزاری برای امتیازگیری از ایران در میز مذاکرات نیست و تنها راه احیای برجام لغو موثر تحریم‌هاست. ایران در صنعت هسته‌ای به مرحله اطمینان‌بخشی رسیده است و شروع فرایند غنی‌سازی 60 درصد اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز در پاسخ به تروریسم هسته‌ای و خرابکاری در این مرکز، نشان داد ایران مرعوب تهدیدها نمی‌شود و با قدرت به فعالیت‌های صلح‌آمیر هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

همانطور که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران تاکید کرده است، چرخه خطرناک تروریسم هسته‌ای در نطنز فقط با پایان دادن به تروریسم اقتصادی دولت ترامپ مهار می‌شود. در چنین شرایطی، دولت بایدن فقط با کنار گذاشتن موثر تحریم‌ها و بازگشت به تعهدهای آمریکا می‌تواند به برجام بازگردد؛ در غیر این‌صورت فرصت مذاکرات وین نامحدود نیست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 26 فروردین 1400 - 13:30:54