برجام و آمریکا ؛ بایدن به‌ دنبال امتیازگیری از ایران با روش ترامپ

جمعه 29 اسفند 1399 - 11:25:18
برجام و آمریکا ؛ بایدن به‌ دنبال امتیازگیری از ایران با روش ترامپ

تهران - الکوثر : رویکرد و رفتار برجامی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در برخورد با ایران نشان می‌دهد، تقریبا تاکنون همان رفتار ترامپی را در پیش گرفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سیاست اعلامی و اعمالی دولت بایدن در برابر ایران، یک هدف کلی و اساسی را دنبال می‌کند و آن امتیازگیری از جمهوری اسلامی ایران با چاشنی فشار است؛ رویکردی که دولت دونالد ترامپ به مدت 4 سال تحت عنوان سیاست "فشار حداکثری" دنبال کرد اما در نهایت رئیس جمهوری پیشین آمریکا به هدف خود دست نیافت.  

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در گفت وگو با نشریه آمریکایی پولیتیکو درباره سیاست دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا درقبال برجام گفت، واشنگتن می‌خواهد با اعمال فشار از ایران امتیازهای جدید بگیرد.

مواضع و اظهارنظرهای تیم سیاست خارجی دولت بایدن گواه این مدعاست که دموکرات‌ها هم تحت لوای دیپلماسی نرم همان رویکرد دولت جمهوری‌خواه ترامپ را در برابر ایران در پیش گرفته‌اند. همزمان سخن گفتن از باز بودن مسیر دیپلماسی در برابر ایران و سپس تاکید بر طولانی‌تر و مستحکم‌تر کردن برجام، همان روشی است که 4 سال دولت ترامپ با تهدید، تحریم و سیاست فشار حداکثری در پیش گرفت.

در همین زمینه، دنیل آر. دپتریس، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل اخیرا در هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک نوشت، سیاست خارجی بایدن بیشتر از آنچه فکر کنید شبیه سیاست خارجی ترامپ است؛ در رابطه با برخی از موضوعات مانند ایران سرعت کُند دیپلماسی دولت بایدن بسیاری را بی‌تاب کرده است؛  جدای از لفاظی‌ها، شباهت‌های بایدن و ترامپ تاکنون بیش از اختلاف این دو بوده است.

سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ با مقاومت راهبردی و پویای ایران راه به جایی نبرد و ایران نشان داد در حفظ اصول و تامین منافع ملی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

همه اقدامات ایران در کاهش تعهدهای برجامی خود واکنش طبیعی و قانونی به قانون‌شکنی و عهدشکنی آمریکا و همچنین بی‌عملی اروپا در اجرای تعهدهایشان است. ایران یک شرط اصلی و حرف قطعی برای توقف کاهش تعهدهای برجامی خود دارد و آن رفع موثر تحریم‌ها و راست‌آزمایی آن است. اگر این شرط محقق شود ایران هم به تعهدهای برجامی خود بازخواهد گشت.

با توجه به رویکرد منطقی ایران در برابر برجام، بن‌بست کنونی در احیای توافق هسته‌ای، ریشه در رفتار و رویکرد متناقض آمریکا و اروپا دارد. درهمین زمینه، علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه تا آمریکا اقدام موثری در رفع تحریم‌ها اتخاذ نکند، اتفاقی در زمینه برجام رخ نخواهد داد تصریح کرد، بن‌بست موجود، تاکتیکی و داخلی نیست، بلکه به راهبرد مزورانه غرب مربوط است.

سیاست ایران در برابر برجام روشن و صریح است که نشان از حُسن‌نیت جمهوری اسلامی ایران دارد و توافق سه ماه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گواه این مدعاست تا آمریکا و اروپا از این فرصت طلایی دیپلماسی بدون هیچ پیش شرطی به تعهدهای برجامی خود عمل کنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 29 اسفند 1399 - 11:25:11