فعالان حقوق بشری زندانی در عربستان اعتصاب غذا کردند

سه شنبه 19 اسفند 1399 - 18:25:44
فعالان حقوق بشری زندانی در عربستان اعتصاب غذا کردند

تهران- الکوثر:  فعالان حقوق بشری عربستان که توسط حکومت آل سعود زندانی شده اند، از دو روز گذشته دست به اعتصاب غذا زدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از  پایگاه خبری عربی ۲۱ روز سه شنبه به نقل از همسر یکی از این زندانیان گزارش داد که این افراد در زندان الحائر در ریاض دربند هستند و از دو روز گذشته اعتصاب غذای خود را آغاز کردند. 

 «مها القحطانی» همسر «محمد القحطانی» یکی از بنیانگذاران جنبش «حسم»  ( حقوق سیاسی ومدنی) که سالها قبل زندانی شده است گفت که همسرش و حدود ۳۰ نفر دیگر از زندانیان اعتصاب غذا کرده‌اند. 

وی تصریح کرد که افزون بر شوهرش،  «فوزان الحربی»  و «عییسی النخیفی»   دو زندانی دیگر مدافع حقوق بشر نیز اعتصاب غذا کردند. 

محمد القحطانی (۵۵ ساله) استاد اقتصاد و فعال سیاسی عربستانی یکی از اعضای بنیانگذار «انجمن حقوق سیاسی و مدنی »  (حسم)  است که در مارس ۲۰۱۳ دستگیر و به ۱۵ سال زندان محکوم شد. 

این اولین بار نیست که القحطانی دست به اعتصاب غذا می‌زند و او پیش از این به دلیل اعتراض به قرار گرفتن در بند زندانیان جنایی اعتصاب غذا کرده بود.  

کاربران عربستانی در شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ « اضراب حسم»   (اعتصاب حسم) همبستگی خود با این زندانیان را ابراز کردند و از مقامات عربستان خواستند که آن‌ها را آزاد کنند. 

این کاربران در توئیتر نوشتند که تمام خواسته‌های «زندانیان حسم»  صلح آمیز و قانونی بوده است و در زمان ملک عبدالله پادشاه قبلی عربستان دستگیر شدند و تاکنون از تلخی زندان رنج می‌برند.   

مقامات عربستان تاکنون آمار رسمی از شمار زندانیان سیاسی و حقوق بشری این کشور گزارشی منتشر نکرده‌اند اما بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی میدل ایست، سازمان‌های بین المللی حقوق بشری آمار زندانیان سیاسی در عربستان را حدود ۳۰ هزار نفر گزارش کرده‌اند که در شرایط دشواری از جمله انواع شکنجه و بدرفتاری قرار دارند. 

مقامات عربستان طی ماه‌های گذشته در اقدامی نمایشی و به منظور حفظ و تقویت روابط با دولت جدید آمریکا که پیش از این ریاض را به نقض حقوق بشر متهم کرد تعداد اندکی از زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشری را از زندان‌های این کشور آزاد کردند اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد با ممنوعیت سفر مواجه هستند.  

خبرگزاری فرانسه با اشاره به آزادی  «لجین الهذلول» فعال عربستانی توسط مقامات سعودی در گزارشی نوشت:  فعالانی که آزاد شدند همراه با بستگانشان از کشور ممنوع الخروج هستند.   

این خبرگزاری اضافه کرد: بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد دولت عربستان با اعمال خودسرانه ممنوعیت سفر، قوانین این کشور را نقض کرده است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
 


سه شنبه 19 اسفند 1399 - 15:38:34