پاسخ ظریف به شرمن ؛ مذاکره مجدد درباره برجام ممنوع

جمعه 15 اسفند 1399 - 9:2:50
پاسخ ظریف به شرمن ؛ مذاکره مجدد درباره برجام ممنوع

تهران - الکوثر : وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران باردیگر در پاسخ به درخواست دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت، برجام قابل مذاکره مجدد نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وندی شرمن، نامزد قائم مقامی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد، شرایط ژئوپلیتیکی تغییر کرده است و آمریکا توافقی محکم‌تر و طولانی‌تر از برجام می‌خواهد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران پنجشنبه در توئیتر با اشاره به ادعای شرمن مبنی بر اینکه منطقه غرب آسیا در سال 2021 تغییر کرده و باید با در نظر گرفتن شرایط جدید ، مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته ای صورت بگیرد نوشت ، اگر سال 2021 دیگر سال 2015 نیست ؛ پس سال 1945 هم نیست، لذا منشور سازمان ملل متحد باید عوض و حق وتو که بارها توسط آمریکا سوءاستفاده شده است، برداشته شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه برجام قابل مذاکره مجدد نیست از آمریکا خواست به اجرای توافق هسته‌ای برجام روی بیاورد.

این روزها مواضع مختلفی از سوی دولت بایدن درباره برجام اعلام می‌شود که پیام جدیدی ندارد و همان ادامه مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ است. مواضع اعلامی مسئولان آمریکایی به ویژه تیم سیاست خارجی دولت بایدن با عمل همخوانی ندارد و فقط از باز بودن مسیر دیپلماسی سخن می‌گویند.

هنری کسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا به دولت بایدن هشدار داده است، سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا ضد ایران را همچنان ادامه دهد تا منافع هم‌پیمانان کاخ سفید حفظ شود.

تجربه چهار سال دولت ترامپ نشان داد، سیاست فشار حداکثری نتوانست آمریکا را به اهداف خود در برابر ایران برساند و این سیاست با مقاومت حداکثری ملت ایران به شکست منجر شد. تکرار این مسیر از سوی دولت بایدن اشتباه راهبردی است، چرا که ایران در تامین منافع و مصالح خود وابسته به اراده بازیگران خارجی نیست.    

حرف قطعی ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، لغو تحریم‌هاست و هرگونه فشار سیاسی و تهدیدی فقط وضعیت را پیچیده می‌کند و ایران در هیچ شرایطی اصول خود را کنار نمی‌‌گذارد. در این میان، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شده در مجلس شورای اسلامی پشتوانه محکمی برای تامین منافع و مصالح ایران در برجام است.

ایران در برجام حضور دارد و تعهدهای خود را عملی کرده است و مذاکره درباره بازگشت آمریکا به برجام بدون عملی کردن تعهدهای خود، مورد تایید ایران نیست و اساسا اقدامی غیرمنطقی است. آمریکا موظف است با لغو تحریم‌ها و اتخاذ تدابیر عملی به برجام برگردد، زیرا این تکلیف دولتی است که کاخ سفید با خروج از برجام نقض عهد کرده است. لغو موثر تحریم‌ها تنها مسیر روشن بازگشت آمریکا به برجام و اگر اراده وجود داشته باشد، هیچ مذاکره‌ای محلی از اعراب ندارد.

توافق موقت و سه ماه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت جدیدی برای دیپلماسی است تا طرف غربی با عمل به تعهدهای برجامی خود به ویژه لغو تحریم‌ها ضد ایران، توافق هسته‌ای را از وضعیت شکننده موجود نجات دهد.  

با این حال، ایران با پشتوانه قانون مجلس شورای اسلامی از حمایت قانونی برای تامین منافع و مصالح خود برخوردار است و اگر تا سه ماه آینده طرف غربی تعهدهای برجامی خود را عملی نکند، توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تداوم خواهد یافت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 15 اسفند 1399 - 9:2:41