آشنایی با ویژگی منحصر به فرد واکسن ایرانی «کووپارس»

شنبه 25 بهمن 1399 - 13:47:47
آشنایی با ویژگی منحصر به فرد واکسن ایرانی «کووپارس»

تهران- الکوثر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، واکس «کووپارس» ساخت موسسه رازی -به عنوان دومین واکسن ایرانی کرونا- را واکسنی منحصر به فرد در جهان توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان مجری انجام کارآزمایی بالینی و تست انسانی واکسن درباره تاریخچه ساخت این واکسن تزریقی- استنشاقی گفت: طراحی و ساخت این واکسن تقریبا از اوائل اسفند ماه سال گذشته به شکل نوترکیب توسط موسسه رازی آغاز شده و کاملا ایرانی و بومی است. این واکسن در سه دوز تزریق خواهد شد. دوز اولیه آن عضلانی بوده، دوز دوم آن بعد از 21 روز باز به شکل عضلانی تزریق می‌شود و فاز سوم آن استنشاقی است و روز پنجاه و یکم تزریق می‌شود.

دکتر کوهپایه زاده درباره آزمایش بالینی واکسن جدید گفت: تست در فاز انسانی برای حدود 130 نفر در چهار بازوی مداخله‌ای شروع خواهد شد و بعد از این مرحله که انجام شد، مرحله دوم مداخله انسانی انجام می‌شود. در این مرحله روی دو گروه 250 نفری یعنی حدود 500 نفر این تست انجام می‌شود. ابتدا در روی 130 نفر و در ترایال فاز دو، روی حدود 500 نفر انجام می‌شود و همین فرایند را دارد؛ در فاز سوم بعد از اینکه نتایج دو فاز قبلی انجام شده مشخص شد، روی جمعیت چندین هزار نفری انجام می‌شود. البته فازهای یک و دو، حدود 5 ماه طول می‌کشد و فاز سوم نیز بعد از آن و در نهایت این واکسن در اواسط تا پایان تابستان می‌تواند از مراحل مداخلات انسانی بگذرد و بتواند به تولید انبوه برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ویژگی خاص واکسن کووپارس گفت: مهمترین ویژگی این است که اول اینکه کاملا ایرانی است. دوم اینکه از بین متد‌های که در تولید واکسن استفاده می‌شود، این روش تهیه، از حرفه‌ای‌ترین نوع آنهاست؛ یعنی واکسن‌های نوترکیب «های تکنولوژی» هستند.  سوم اینکه، مزیت دیگری که  واقعا در واکسن‌های دیگر نیست، مرحله  استنشاقی و دوز یادآور استنشاقی واکسن است که این واکسن را بسیار متفاوت کرده است. 

دکتر کوهپایه زاده درباره درصد ایمنی واکسن کووپارس گفت: تمام پیش بینی‌ها در این خصوص بیش از 90 درصد است اما این موضوع هنوز پیش بینی است؛ چون واکسن در فاز حیوانی بوده و در فاز حیوانی که انجام شده بسیار فراتر از سطح توقع، ایمنی زایی ایجاد کرده است؛البته در فاز انسانی زمانی می‌توانیم دقیق صحبت کنیم که حداقل تریال فاز اول رخ بدهد؛ یعنی در این مرحله تست روی 130 نفر انجام شده و نتایج آن را ببینیم و قضاوت کنیم.

اما در کل، هر واکسنی اثر بخشی صد درصد نخواهد داشت. بالاترین واکسیناسیونی که مردم می‌توانند برای خود داشته باشند رعایت بهداشت فردی و اصل سه گانه استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست وشوی دستهاست؛البته رعایت فاصله گذاری اجتماعی خیلی مهم است.

اما در عین حال وقتی واکسن خوب داشته باشیم و گردش ویروس در جامعه کم شود، احتمال مواجهه مردم با ویروس پایین آمده و بیماری کمتر خواهد شد. طبیعتا آن قدر که از ابتدا سختگیری در خصوص استفاده از ماسک و فاصله گذاری داشته‌ایم، وقتی گردش ویروس کم می‌شود و احتمال انتقال پایین می‌آید، دیگر ابزارهای یشگیری مانند ماسک، شست و شو و فاصله گذاری آن ضرورت خود را مثل حالت اول نخواهد داشت، اما اینکه ماسک و فاصله گذاری را کنار بگذاریم؛ فکر می‌کنم هیچ کس چنین توصیه‌ای نکند. اگر از بنده به عنوان یک کارشناس بپرسید واکسن جای اصول سه گانه بهداشتی را نمی‌تواند بگیرد؛ به عبارت بهتر واکسن در جای خود و رعایت بهداشت فردی هم جای خودش را دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 25 بهمن 1399 - 13:46:48