سهمیه ایران در حج تمتع ۹۹ مشخص شد

سه شنبه 26 آذر 1398 - 17:6:6
سهمیه ایران در حج تمتع ۹۹ مشخص شد

تهران- الکوثر: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال 85 هزار زائر ایرانی به سفر معنوی حج تمتع اعزام می‌شوند که با احتساب دو هزار و 550 نفر عوامل اجرایی حج، این تعداد به 87 هزار و 550 نفر می‌رسد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در بازگشت از سفر خود به عربستان در فرودگاه امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه این سفر به دعوت وزیر حج و عمره عربستان برای مذاکره و امضای تفاهم نامه حج 1399 (برابر با 1441ه.ق) انجام شد،گفت: سفر به عربستان دستاوردهای خوبی در برداشت و اصلی‌ترین محور تیم مذاکره کننده ما پیگیری اصل عزت، کرامت، آرامش و امنیت حجاج ایرانی بود که به عنوان اولین اصل تفاهم‌نامه مطرح شد و طرف عربستانی هم بر پایبندی و رعایت به آن تأکید داشت.

افزایش هزار نفری زائران حج تمتع ۹۹

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، جمعیت حجاج ما نسبت به سال قبل بیش از یک هزار نفر افزایش یافته است و طبق مصوبه سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی که سهمیه حج کشورها به ازای هر یک میلیون جمعیت آن‌ها یک هزار نفر است، امسال 85 هزار زائرایرانی به این سفر معنوی اعزام می‌شوند که با احتساب دو هزار و 550 نفر عوامل اجرایی حج، این تعداد به 87 هزار و550 نفر می‌رسد.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان داشت: در این میان با توجه به صف طولانی منتظران حج و سال‌هایی که اعزام حجاج ایرانی انجام نشده، درخواست سهمیه مازاد به تعداد 20 هزار حاجی در تفاهم‌نامه آمد و نامه آن به صورت رسمی و به طرف عربستانی ارائه شد و وزیر حج عربستان هم در این زمینه قول مساعد داد. پارسال سهمیه مازادی که به جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت دو هزار زائر بود.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه یکی از مشکلات هر ساله عدم امکان ثبت‌نام از زائران ایرانی خارج از کشور بود، امسال در مذاکره رسمی موضوع اختصاص سهمیه مازاد برای حجاج ایرانی خارج از کشور طرح شد، ادامه داد: طی نامه رسمی درخواست سهمیه مازاد دوهزار نفری برای این گروه از هموطنانمان به طرف عربستانی ارائه شد.

راه‌اندازی عمره منوط به حمایت‌های کنسولی از عمره‌گزاران ایرانی است

رشیدیان بیان داشت: راه‌اندازی عمره منوط به حل مسائل و حمایت‌های کنسولی از عمره‌گزاران ایرانی است که از اصول جدی حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران کشورمان است. در موضوع برقراری عمره طی مذاکراتی که با وزیر حج و عمره عربستان در دو مرحله انجام شد. طرف عربستانی در خصوص مسائل اجرایی اعلام آمادگی کرد و خواستار شروع فعالیت بخش های اجرایی اعم از مسکن ، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات و غیره شد.

وی افزود: بر این مبنا طرف عربستانی اعلام کرد که امکان صدور ویزای زائران عمره‌گزار ایرانی به صورت الکترونیکی وجود دارد و اقدامات اجرایی اعم از حمل و نقل و مسکن و غیره هم طبق سنوات گذشته قابل اجراست. اما با توجه به حساسیت ما در موضوع حفظ عزت، کرامت، امنیت زائران ایرانی و حمایت‌های کنسولی لازم، موضوع استقرار کنسولگری جمهوری اسلامی و یا راه‌اندازی دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی برای حمایت‌های مربوطه از اتباع عمره‌گزار ایرانی که شرط اولیه و اساسی ما برای راه‌اندازی مجدد عمره است؛ پیگیری شد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: طرف عربستانی به دلیل آنکه این بحث مرتبط با حوزه وزارت خارجه این کشور است، طرف عربستانی هنوز پاسخ قطعی در این رابطه نداده است.بر این مبنا باید نخست این موضوع در مسئولان سیاسی دو کشور حل شود که در این صورت مشکلی برای شروع عملیات اعزام عمره‌گزاران وجود نخواهد داشت.

پیگیری موضوع شهدای منا و حقوق شهدا و مصدومان حادثه مسجدالحرام

وی با بیان اینکه از جمله مباحثی که به صورت مستمر بعد از فاجعه منا محور مذاکرات ما بوده و هست، پیگیری موضوع شهدای منا است، ادامه داد: در مذاکرات پیگیری موضوع شهدای منا از طرف عربستانی انجام شد و همچنین پیگیری حقوق باقیمانده شهدا و مصدومان حادثه مسجدالحرام هم دنبال شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 26 آذر 1398 - 16:13:36