شایعه سازی و اهداف آن از نظر کارشناس مسائل اجتماعی و تربیتی

چهار شنبه 29 آبان 1398 - 18:42:58

تهران- الکوثر: استاد مسائل اجتماعی و تربیتی، هدف از شایعه سازی در محیط های اجتماعی و سیاسی را ایجاد نگرانی یا آشوب یا هرج و مرج یا به وحشت انداختن دیگران ذکر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سید سامی خضرا» کارشناس مسائل اجتماعی در برنامه «مسائل و حلول» شبکه جهانی الکوثر در تعریف شایعه گفت: شایعه به خبری دروغین گفته می شود که هدف از انتشار آن ایجاد نگرانی یا آشوب یا هرج و مرج یا رعب و وحشت است. عمدتا شایعات با هدف ترساندن مردم یا ترساندن گروهی خاص یا افرادی خاص مطرح می شود. موضوع شایعه نیز عمدتا مسائل جذاب و پرطرفدار است که ایجاد پرسش و کنجکاوی می کند.

این استاد حوزه افزود: اهداف شایعه ممکن است امنیتی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، یا اجتماعی باشد. می توانیم بگوییم برای هر رویدادی، شایعاتی وجود دارد. مثلا اگر بحرانی سیاسی وجود داشته باشد یا دشمن در کمین باشد، شایعاتی ساخته می شود که متناسب با این شرایط باشد.

سید خضرا افزود: شایعه پردازی، یکی از فنون تبلیغاتی است. هزاران سال است که شایعه و دروغ و بهتان وجود دارد ولی با گذشته زمان این شیوه ها توسعه یافته است به طوری که در جنگ های جهانی، شایعه سازی به بخشی اصلی از تبلیغات تبدیل شده است و تلاش می شود با شایعه سازی و خبر سازی، روحیه دشمن تضعیف شود به طوری که شایعه سازی به یک هنر و یک تخصص تبدیل شده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


چهار شنبه 29 آبان 1398 - 18:42:31