سفر پس از تهاجم ، پدرسون در دمشق و ریاض

دو شنبه 22 مهر 1398 - 8:35:55
 سفر پس از تهاجم ، پدرسون در دمشق و ریاض

تهران - الکوثر : گیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به دمشق و ریاض سفر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پدرسون در دمشق با مقامات سوریه و در ریاض، پایتخت عربستان سعودی با هیئت مخالفان سوری درباره کمیته قانون اساسی گفتگو کرد. سفر پدرسون به دمشق و ریاض در شرایطی انجام شد که ترکیه با حمله به شمال سوریه ، برگ دیگری از ناامنی در این کشور را رقم زده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه گذشته در اقدامی غیرقانونی، دستور حمله به شمال سوریه را صادر کرد. 

یکی از تبعات مهم این تهاجم این است که می تواند بر مذاکرات سیاسی درباره بحران سوریه تاثیر می گذرد، موضوعی که وزارت خارجه سوریه نیز به آن اشاره کرده است.

«مختار تلیئوبردی»، وزیر خارجه قزاقستان نیز اعلام کرد که تهاجم ترکیه به سوریه سبب تعویق دور جدید مذاکرات آستانه شد. قرار بود این مذاکرات در اکتبر برگزار شود، اما در اثر این تهاجم احتمالاً به ماه نوامبر موکول می شود. 

این در حالی است که مذاکرات درباره سوریه به مراحل حساس و مهمی رسیده و پیشرفت های زیادی در خصوص قانون اساسی جدید سوریه به دست آمده بود. به نظر می رسد سفر گیر پدرسون به دمشق و ریاض برای ممانعت از تاثیرگذاری تهاجم ترکیه بر مذاکرات سیاسی درباره فرآیند تدوین قانون اساسی جدید سوریه باشد. از این رو، محور مذاکرات وی در دمشق و ریاض ، کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه بود. 

نکته دیگر این است که سفر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بار دیگر نشان داد این سازمان همواره در بحران های مهم به موقع عمل نمی کند. از مدت ها پیش مشخص بود که ترکیه با چراغ سبز آمریکا در صدد حمله نظامی به شمال سوریه است. رجب طیب اردوغان در چند نوبت هدف ترکیه را برای حمله به سوریه اعلام کرده بود، اما سازمان ملل متحد اقدامی برای جلوگیری از وقوع این حمله انجام نداد و صرفاً پس از قوع حمله تلاش می کند مانع «پسرفت» مذاکرات مربوط به تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه شود.

موضوع مهم دیگر این است که گیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در حالی به دمشق و ریاض سفر کرد که به نظر می رسد باید به آنکارا و واشنگتن سفر می کرد چرا که ترکیه با حمایت آمریکا به شمال سوریه حمله کرده است. بنابراین فرستاده ویپزه سازمان ملل متحد برای نجات مذاکرات سیاسی درباره سوریه باید در گام اول زمینه توقف حمله های نظامی ترکیه را علیه سوریه فراهم کند.

این در حالی است که پدرسون پیش از آغاز تهاجم ترکیه به سوریه درباره احتمال این عملیات اعلام کرده بود باید نگرانی های امنیتی مشروع ترکیه را در نظر گرفت. در واقع، فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه با این اظهارنظر نشان داد مخالفتی با حمله ترکیه به شمال سوریه ندارد.

نکته پایانی اینکه ، جایی که جنگ جریان دارد مذاکرات سیاسی نمی تواند حول محوری غیر از پایان دادن به جنگ باشد. بنابراین نمی توان انتظار داشت مذاکرات پدرسون به خصوص در ریاض نتیجه سازنده ای برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه داشته باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 22 مهر 1398 - 8:30:2