تجدید نظر هند در خرید پهپادهای آمریکایی

چهار شنبه 9 مرداد 1398 - 19:28:28
تجدید نظر هند در خرید پهپادهای آمریکایی

تهران - الکوثر : منابع هندی از تجدید نظر دهلی نو در خرید پهپادهای نظامی از آمریکا پس از سرنگونی پهپاد این کشور از سوی ایران در خلیج فارس خبردادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روزنامه هندوستان تایمز نوشت ، بعد از سقوط پهپاد آمریکایی "گلوبال هاوک" Global Hawk ازسوی نیروهای ایران در خلیج فارس در ماه گذشته میلادی، ارتش هند درحال تجدید نظر در خرید ۳۰ فروند پهپاد آمریکایی به ارزش شش میلیارد دلار است.

بنابر گزارش ها ارتش هند درحال حاضر به شدت نگران اثربخشی و ماندگاری پهپادهای آمریکایی است.

سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته میلادی یک فروند پهپاد پیشرفته آمریکایی را پس از نقض حریم هوایی ایران، در تنگه هرمز سرنگون کرد. پهپاد گلوبال هاوک یکی از گران ترین و پیشرفته ترین پهپادهای ساخته شده از سوی آمریکاست که بر اساس گزارش مجله تایم قیمت آن ۱۷۶ میلیون دلار است.

تا پیش از سرنگونی این پهپاد از سوی ایران، منابع آمریکایی درباره قابلیت ها و توانایی های آن از جمله ارتفاع پرواز و رادارگریزی آن گزارش های اغراق آمیزی را منتشر می کردند.  

تردید هند در خرید پهپاد از آمریکا پس از سرنگونی گلوبال هاوک، قبل از هر چیز نشانه واقع گرا بودن دهلی نو است و نشان می دهد وقتی پای منافع ملی در میان است هند تصمیم متناسب با منافع این کشور را اتخاذ می کند.

به طور مثال اخیرا در پی ناموفق بودن آزمایش‌ موشک ضد تانک اسرائیلی «اسپایک»، هند قرارداد 500 میلیون دلاری خرید این سلاح از شرکت رافائل رژیم صهیونیستی را لغو کرد. یا در بحث تلاش هند برای خرید سامانه دفاعی اس 400 روسیه، دهلی نو برغم فشارهای آمریکا بر خرید این سامانه تاکید می ورزد. 

در مورد پهپادهای آمریکایی نیز شرایط مشابهی حاکم است. در حالی که قرار بود نیروی هوایی و زمینی هند هر کدام ده فروند پهپادهای مدل پردِیتور-بی (Predator-B) را از آمریکا خریداری کنند حالا هند درصدد اتخاذ تصمیم دیگریست. دهلی نو در حالی درصدد تجدید نظر در خرید پهپادهای آمریکایی است که دولت های آمریکا در سالهای اخیر با رویای قرار دادن هند در مقابل چین، به شیوه های مختلفی سعی کرده اند آمریکا را همپیمان هند نشان دهند و به دهلی نو نزدیک تر شوند. با اینحال تصمیمات هند در عرصه دفاعی و سیاست خارجی در مقاطع مختلف نشان می دهد برخلاف خواست آمریکا، عمده تصمیمات دهلی نو در راستای منافع این کشور بوده است.

موهان گوروسوامی رییس مرکز آلترناتیوهای سیاسی در دهلی نو در روزنامه ساوت چاینا مورنینگ هرالد می نویسد:

"سیاست استراتژیک هند حفظ خودمختاری این کشور است به این معنی که هند می خواهد یک تنه منافعش را حفظ کند و با دشمنان نیز به تنهایی روبرو شود."

این تحلیلگر هندی همچنین می نویسد: " سیاست های هند همواره بر واقع گرایی بنا شده یعنی این کشور همیشه به دنبال تامین منافع آنی و حفاظت از منابع بلند مدت خود بوده است و سیاست عدم تعهد آن نیز که در دهه های متوالی از آن پیروی می شد برای یک ملت کم درآمد که با مشکلات اقتصادی متعددی روبروست بخوبی جواب داده است."  

قابل پیش بینی است که پس از مشخص شدن ضعفها و ناکارآمدی پهپادهای آمریکایی گلوبال هاوک، تجدیدنظر احتمالی هند در خرید پهپاد از آمریکا از حمایت افکار عمومی آن کشور برخوردار خواهد شد. بماند که این تصمیم از سوی هند به عنوان قدرتی تاثیرگذار در منطقه و جهان، بر تصمیم دیگر کشورها نیز که درصدد خرید پهپاد از آمریکا بودند، تاثیر خواهد گذاشت؛ وضعیتی که شرکتهای آمریکایی سازنده تسلیحات را در موقعیتی دشوار قرار خواهد داد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 9 مرداد 1398 - 18:15:17