به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید سامی خضراء در برنامه «مسائل و حلول» شبکه جهانی الکوثر که به مفهوم آزادی اختصاص داشت گفت: تعاریف متعددی درباره مفهوم «آزادی» حتی در بین فلاسفه وجود دارد. «آزادی» در معنای تاریخی آن در مقابل «بردگی» قرار می گیرد. به این صورت که در گذشته به کسی برده گفته می شد که درخصوص عملکرد و مالکیت و خرید و فروش و تصرف در اموال و صلاحیات و اختیاراتش، شخص دیگری که ارباب نامیده می شد تصمیم گیرنده بود. وقتی ارباب چنین اختیاراتی را به برده باز می گرداند و او را رها می کرد، گفته می شد او «آزادی» خود را به دست آورده است.
این استاد علوم اسامی افزود: اما امروزه مفهوم آزادی به آن معنای قدیمی نیست بلکه وارد مقوله های دیگری شده است. امروز آزادی به شعاری جذاب تبدیل شده است. انسان ذاتا از این که تحت ستم و سیطره دیگری باشد نفرت دارد و می خواهد از قید و بندها رها شود و آزادی خود را به دست آورد. رهبران انقلابی و سیاسی از این مسئله بهره برداری کردند و اکنون هیچ انقلاب و هیچ نظام امروزی و هیچ رهبری را در جهان نمی بینیم که شعار آزادی سر ندهد. این مسئله در نظام های لیبرالی بیشتر دیده می شود.
استاد سامی خضراء افزود: باید این نکته را در نظر داشت که معنای واحدی برای آزادی وجود ندارد. برخی افراد به ویژه لیبرال های راستگرای تندرو که به نوعی نژادپرستی باور دارند، حاکمیت بر دیگران را حق افراد برگزیده می دانند و می گویند ما همان برگزیدگان هستیم! این باور آنها در واقع «بردگی پنهان» در دنیای امروز است. همچنین «بردگی پنهان» موجب می شود برخی کشورها یا برخی نژادها گمان کنند از نظر عقلی یا روانی بر دیگر کشورها یا نژادها برتری دارند. حتی اصطلاح «جهان سوم» که همه جا به کار می رود و حتی ما هم به کار می بریم یک اصطلاح نژادپرستانه است که مفهوم برتری غربی ها را در خود نهفته دارد.
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید
جمعه 4 مرداد 1398 - 18:16:28