عادل عبدالمهدی : نمی پذیریم از خاک عراق علیه کشور دیگری استفاده شود

چهار شنبه 17 بهمن 1397 - 8:40:25
عادل عبدالمهدی : نمی پذیریم از خاک عراق علیه کشور دیگری استفاده شود

بغداد - الکوثر : نخست وزیر عراق با رد اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران تأکید کرد عراق نمی پذیرد از خاک این کشور علیه کشور دیگری استفاده شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ما عادل عبدالمهدی در نشست خبری هفتگی گفت : ما بارها اعلام کرده ایم آمریکا اجازه هیچ گونه پایگاه نظامی در عراق را ندارد. بر خلاف آنچه در برخی از رسانه ها نیز ذکر شده است بین عراق و آمریکا هیچگونه توافقنامه امنیتی (توافقنامه امنیتی سوفا) نیز وجود ندارد.

وی افزود : در چارچوب نیروهای ائتلاف بین المللی، شماری از نیروهای آموزشی و نظامیان آمریکایی در خاک عراق حضور دارند که مأموریت اصلی آنان آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش است. هیچ یک از نیروهای خارجی حاضر در عراق هیچ مأموریتی به جز مأموریت های ذکر شده ندارند و از این رو هنگامی که گفته می شود هدف از حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق جنگ علیه کشور دیگری است ما این مسئله را رد می کنیم.

عبدالمهدی اضافه کرد : قانون اساسی عراق اجازه نمی دهد ما در این مسیر گام برداریم و هرگز قبول نمی کنیم از خاک عراق برای هدف قرار دادن کشور دیگری استفاده شود. این موضع دولت عراق است و ما آن را به طرف آمریکایی نیز ابلاغ کرده ایم.

وی تاکید کرد : در نشست های گذشته نیز اعلام کردم که شمار نیروهای خارجی از جمله نیروهای آمریکایی در عراق در حال کاهش است و هر گونه تحرک و عملیات زمینی، دریایی و هوایی نیروهای بیگانه از جمله نیروهای آمریکایی با موافقت و هماهنگی دولت عراق صورت می گیرد. از این رو اظهارات اخیر (رئیس جمهور آمریکا) را مفید نمی دانیم و امیدواریم از این مواضع عقب نشینی و در اظهارات خود تجدیدنظر کند و از دوستان آمریکایی خود نیز می خواهیم موضع خود را در این زمینه به روشنی اعلام کنند.

عبدالمهدی در پاسخ به سوالی درباره امکان ارائه یک طرح از سوی بغداد برای آغاز مذاکره بین واشنگتن و تهران ، گفت : من با این دیدگاه که تنش بر فضای منطقه حاکم است موافق نیستم. بله تنش هایی وجود دارد ولی نشانه ای از تشدید این تنش ها رؤیت نمی شود. اگر به تحولات چند هفته گذشته دقت کنیم می بینیم که در یمن پیشرفتی هر چند نسبی به وجود آمده است. دولت لبنان نیز تشکیل شد و اوضاع در سوریه شاهد بهبود زیادی بوده است و رفت و آمدهای سیاسی به این کشور افزایش یافته است و بسیاری از کشورها در مواضع خود در خصوص سوریه تجدید نظر کرده اند و برخی از آنها سفارت های خود را در دمشق بازگشایی کردند. ما به همه دوستان از جمله برادرانمان در ایران و همچنین طرف آمریکایی می گوییم عراق کشوری است که با همه طرف ها از جمله کشورهای همسایه و منطقه روابط دوستانه ای دارد. از این رو عراق می تواند نقش محوری و ارتباطی بین سایر کشورها داشته باشد و من به شما اعلام می کنم برخی از کشورهای منطقه ای و کشورهای غربی از عراق خواسته اند چنین نقشی داشته باشد. ما شاهد بازیابی جایگاه ویژه عراق در سطح منطقه ای و بین المللی هستیم و سفرهای رؤسای جمهور و نخست وزیرها و وزرای خارجه به عراق تأیید کننده این مسئله است. از این رو عراق در حال حاضر حامل پیام هایی از یک طرف به طرف دیگر است تا فضای مناسب تری در عراق فراهم شود چرا که معتقدیم هر چه اوضاع منطقه ای و بین المللی بهبود یابد به سود عراق است و هر چه اوضاع عراق نیز بهبود یابد به نفع منطقه و جهان است. جهانیان مشاهده کردند هنگامی که داعش در عراق رو به زوال رفت از شدت انفجارها و حملات آن در بسیاری از مناطق جهان کاسته شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 17 بهمن 1397 - 8:7:10