آیا کره شمالی برنامه هسته ای خود را از سر می گیرد؟

جمعه 18 آبان 1397 - 15:35:28
 آیا کره شمالی برنامه هسته ای خود را از سر می گیرد؟

تهران - الکوثر : تعویق دیدار مقام های کره شمالی با مقام های امریکایی با استمرار تحریم های پیونگ یانگ و پیروزی دموکراتها در مجلس نمایندگان امریکا مرتبط است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، قرار بود مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با مقامات کره شمالی دیداری داشته باشد اما وزارت امور خارجه آمریکا یک روز پیش از موعد مقرر برای برگزاری این نشست از تاخیر آن خبر داد و برای این تاخیر دلیلی ذکر نکرد. گزارش ها حاکیست دیدار دوم دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا با کیم جونگ اون رئیس کره شمالی نیز که قرار بود اوایل سال آتی میلادی برگزار شود به تعویق افتاده است. 
رسانه ها به نقل از مسئولان کره جنوبی اعلام کردند تعویق دیدار مایک پمپئو با یکی از مقامات ارشد کره شمالی به درخواست پیونگ یانگ بوده است. 
کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، ماه ژوئن در سنگاپور دیدار کردند و طی این دیدار تواقفی چند صفحه ای به امضا رسید که بدون اشاره به جزییات دو طرف متعهد شدند در راستای خلع سلاح هسته ای کره شمالی و برداشتن تحریم ها همکاری کنند اما با وجود متوقف شدن برنامه هسته ای وموشکی پیونگ یانگ، امریکا تنها به توقف رزمایش مشترک با کره شمالی اکتفا کرد و تحریم ها را کاهش نداد.
با استمرار تحریم ها، کره شمالی یک هفته پیش تهدید کرد در صورتی که واشنگتن تحریم‌های اقتصادی علیه پیونگ‌یانگ را لغو نکند، سیاست «پیونگجین» که پیشبرد همزمان برنامه هسته‌ای و توسعه اقتصادی است از سر خواهد گرفت. 
این اتفاقات در شرایطی رخ داده است که در حال حاضر چین ریاست دوره ای شورای امنیت را به عهده دارد و به همراه روسیه در تلاش برای کاهش تحریم های کره شمالی است. در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت که به درخواست روسیه برای کاهش تحریم ها ضد پیونگ یانگ برقرارشد نیکی هیلی نماینده امریکا درسازمان ملل متحد مدعی شد که «تهدید» کره شمالی همچنان پابرجاست و تا زمانی که پیونگ‌یانگ تاسیسات هسته‌ای داشته باشد، واشنگتن به تحریم این کشور ادامه می‌دهد.  
دونالد ترامپ هم پس از پیروزی دموکراتها در مجلس نمایندگان امریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره کره شمالی تاکید کرد که تحریم ها علیه این کشور استمرار دارد و هیچ تغییری در آن داده نشده است. 
به نظر می رسد پیونگ یانگ اکنون به این نتیجه رسیده است که دولت ترامپ در مقابل گام های کره شمالی به هیچ وجه قصد کاهش تحریم ها را ندارد و اکنون که دموکراتها در انتخابات مجلس نمایندگان به پیروزی رسیده اند حتی روزنه ای برای حرکت در مسیر کاهش تحریم ها وجود نخواهد داشت. 
ممکن است که پیونگ یانگ این دیدگاه را داشته باشد که همانگونه که جمهوری خواهان در کنگره با سنگ اندازی در مسیر توافق هسته ای دولت اوباما با ایران سنگ اندازی کردند، اکنون دموکراتها همان شیوه را در خصوص توافق ترامپ با اون بکار گیرند. از این رو ممکن است حتی با نابودی کامل توان اتمی و موشکی کره شمالی، تحریم های این کشور در کنگره لغو نشود بنابر این کره شمالی با تجربه از عملکرد امریکا در برجام، حاضر نیست که همه اهرم های خود را از دست بدهد. 
از زاویه دیگری نیز می توان این تحولات را تحلیل کرد. ترامپ تا پیش از انتخابات میاندوره ای کنگره سعی داشت با ارائه نمایش صلح با کره شمالی دستاوردهای اوباما را تخریب کند و عملکرد خود را به رخ بکشد اما اکنون شکست او در انتخابات و انتقادهای احتمالی دموکراتها در خصوص توافق به کره شمالی، او را وادار کرده است که دیگر در مورد دیدار با مقام های پیونگ یانگ مانور ندهد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 18 آبان 1397 - 15:34:55