آیا چالشهای پیش روی دولت نتانیاهو ، او را برکنار می کند؟

سه شنبه 15 آبان 1397 - 18:14:6
آیا چالشهای پیش روی دولت نتانیاهو ، او را برکنار می کند؟

تهران - الکوثر : کابینه رژیم صهیونیستی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو سرگرم پیش بردن راهبرد عادی سازی روابط با کشورهای عربی است ، اما این کابینه با نارضایتی مردمی ، انتقادهای گسترده و همچنین با اختلاف های درون کابینه مواجه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بنیامین نتانیاهو با پشتوانه حمایت های دولت دونالد ترامپ در آمریکا به طور جدی عادی سازی روابط با کشورهای عربی را پیگیری می کند که سفر روز 25 اکتبر وی به عمان نیز در همین راستا قرار داشت. در ادامه این سفرها، گویا قرار است که نتانیاهو به زودی به بحرین نیز سفر کند. با این حال، اوضاع در سرزمین های اشغالی و همچنین در سطح جهانی چندان بر وفق مراد نتانیاهو نیست. 

مشارکت پائین ساکنان سرزمین های اشغالی در انتخابات اخیر شهرداری ها و شوراهای محلی و حتی شکست نامزد مورد حمایت نتانیاهو در قدس اشغالی حاکی از افزایش نارضایتی ها از کابینه نتانیاهو در سرزمین های اشغالی است. مشارکت در این انتخابات که به طور میانگین حدود 42 درصد بوده، پائین ترین میزان مشارکت در انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی رژیم صهیونیستی است. 

روزنامه «هاآرتص» در تحلیلی رسوایی های مالی را که نتانیاهو نیز به آن متهم شد، عامل مهمی در افزایش نارضایتی از کابینه نتانیاهو عنوان کرد و نوشت دو سوم اسرائیلی ها یعنی حدود 63 درصد معتقد هستند که مقام های محلی و ملی فاسدند.  

یکی دیگر از دلایل شدت گرفتن نارضایتی ها، افزایش رویکرد نژادپرستانه کابینه نتانیاهو است. یکی از مظاهر نژادپرستی نیز تصویب قانون موسوم به «کشور یهود» در پارلمان اسرائیل است که مطابق آن اسرائیل منحصراً به عنوان یک کشور یهودی تعریف می شود، در حالی که یک پنجم ساکنان مناطق اشغالی 1948 را عرب ها تشکیل می دهند. افزایش نژادپرستی سبب شدت گرفتن خشونت ها و همچنین شکاف در درون سرزمین های اشغالی شده است. در همین راستا، روسای کلیساهای کاتولیک قدس در بیانیه ای مشترک از سران رژیم صهیونیستی خواستند قانون موسوم به «کشور یهود» را لغو کند. 

علاوه بر این، مقاومت مردم و گروههای فلسطینی در مقابل طرح های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز سبب شدت گرفتن اختلاف ها در درون کابینه بنیامین نتانیاهو شده است. برخی از وزرای این کابینه از جمله وزیر آموزش و پرورش از تداوم مقاومت ناراضی و عصبانی هستند و بر افزایش خشونت علیه فلسطینی ها تاکید دارند. در همین راستا، نفتالی بنت ، وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی اظهار کرد که «آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ، توانایی اداره نهادهای امنیتی اسرائیل را ندارد زیرا در زمان صدارت وی بر وزارت جنگ، ایستادگی و مقاومت فلسطینی ها در مقابل اسرائیل افزایش یافته است.» 

پیش از این نیز خبرهای زیادی در خصوص اختلاف در درون کابینه نتانیاهو منتشر شده بود و عمده این اختلاف ها نیز درباره چگونگی مواجهه با مقاومت فلسطینی ها از جمله در باریکه غزه بود. 

نکته پایانی اینکه بنیامین نتانیاهو همچنان با بهره گیری از حمایت دولت آمریکا و چالش هایی که کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی مواجه هستند، تلاش خواهد کرد طرح های اشغالگرایانه و نژادپرستانه خود علیه فلسطینی ها را پیگیری کند، اما به نظر می رسد تداوم این روند می تواند بهای سنگینی برای نتانیاهو و حزب لیکود در انتخابات سال 2019 داشته باشد زیرا این روند حتی با استقبال ساکنان عبری زبان سرزمین های اشغالی نیز مواجه نشده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 15 آبان 1397 - 18:1:50