آیا تل آویو هم در ترور خاشقجی دست داشته است؟

پنج شنبه 19 مهر 1397 - 13:1:33
آیا تل آویو هم در ترور خاشقجی دست داشته است؟

تهران - الکوثر : روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت بهبود اخیر روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی ، شائبه دست داشتن سازمان جاسوسی موساد را در ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار ناراضی عربستانی تقویت می کند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نشریه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم زهیر اندراوس نوشت : تا این لحظه مدارک و گزارش هایی درباره دست داشتن سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) در ماجرای ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در استانبول در دست نیست هرچند گزارش هایی که اخیرا منتشر شد نشان داد روابط بین موساد و دستگاه اطلاعات سعودی در سال های اخیر به میزان چشمگیری تقویت شده است. 
در این خصوص باید به این نکته اشاره کرد که در ماه ژوئن امسال «تامیر باردو» رئیس سابق موساد در گفتگوی اختصاصی با شبکه 2 تلویزیون اسرائیل گفت موساد به منزله یک باند (تبهکار) است که به دستور مقامات سیاسی دست به قتل در کشورهای مختلف جهان می زند. شایان ذکر است موساد به طور مستقیم زیر نظر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اداره می شود. 
این سخنان باردو طوفانی رسانه ای و سیاسی در اسرائیل به راه انداخت و موجب شد نتانیاهو سخنان باردو را تکذیب کند و مدعی شود موساد یک باند آدمکش نیست بلکه طبق قوانین و استانداردها برای حفظ امنیت اسرائیل عمل می کند. 
در همین چارچوب باید گفت رسانه های عبری زبان با موضوع ناپدید شدن یا قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول بسیار محتاطانه برخورد می کنند که علت آن حساس بودن موضوع است. با این حال یوسی میلمن تحلیلگر امور امنیتی در روزنامه عبری زبان «معاریو» که روابطی بسیار نزدیک با نهاد امنیتی تل آویو دارد در صفحه توییتر خود نوشت امیدوار است موساد هیچ نقشی -حتی به طور غیرمستقیم- در کمک به عربستان برای کشتن روزنامه نگار مخالف جمال خاشقجی نداشته باشد. 
علاوه بر این، میلمن گفت احساسش در این زمینه ناشی از روابط در حال تقویت شدن بین اسرائیل و عربستان سعودی و در عین حال ناشی از تصویر موساد به عنوان یک سازمان مجری ترور است به طوری که شمار قابل توجهی از دستگاه های امنیتی به منظور کمک گرفتن برای حذف رقبا به موساد مراجعه می کنند. وی در این خصوص به کمک موساد به مغرب برای حذف المهدی بن برکه مخالف برجسته مغربی در سال 1965 در پاریس پایتخت فرانسه اشاره کرد. اسرائیل از زبان رافی ایتان که در آن زمان رئیس شاخه موساد در اروپا بود رسما به کمک خود به مغرب در این زمینه اعتراف کرد. 
میلمن پس از آنکه متوجه شد توییتش در حال تبدیل شدن به جنجال است آن را حذف کرد و در توجیه این اقدام گفت هیچ کس برای حذف این توییت به او فشار نیاورده است بجز یکی از دوستانش که روزنامه نگار است. وی افزود علت حذف این توییت این بود که افراد زیادی در جهان عرب که به نظریه توطئه معتقد هستند ممکن است از این توییت برای القای مشارکت موساد در ماجرای خاشقجی که جزئیات آن هنوز روشن نشده است بهره برداری کنند. 
در صورتی که مشخص شود سازمان موساد اسرائیل در قتل خاشقجی در استانبول نقش داشته است، این مسئله احتمالا بحران دیپلماتیک بزرگی بین آنکارا و تل آویو ایجاد می کند به ویژه که روابط دوطرف اخیرا تیره بوده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و نتانیاهو به تبادل اتهام علیه یکدیگر پرداخته اند. 
میلمن در جای دیگری گفته بود هدف اسرائیل از فروش سلاح، کسب سود و برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان سوم است. او افزود 10 درصد تجارت سلاح در جهان در اختیار اسرائیل است که سود هنگفتی نصیب آن می کند ولی اسرائیل آسیب قابل توجهی را در نظر نمی گیرد که فاش شدن روابطش با رژیم های دیکتاتوری و ناقض حقوق بشر به وجهه اسرائیل وارد می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 19 مهر 1397 - 12:32:41