توطئه جدید صهیونیستها و عربستان سعودی علیه فلسطینیها !!

پنج شنبه 29 شهریور 1397 - 9:33:25
توطئه جدید صهیونیستها و عربستان سعودی علیه فلسطینیها !!

تهران - الکوثر : پایگاه اینترنتی عربی پست نوشت مقامات سعودی نیم میلیون فلسطینی را در چارچوب معامله قرن آمریکا از حج محروم کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فلسطینی های ساکن قدس که با نام ”مقدسیون“ شناخته می شوند ، این روزها شاهد هیچ نکته مثبتی در اقدامات عربستان در قبال خود نیستند. عبیر زیاد شهروند فلسطینی ساکن قدس در واکنش به تصمیم اخیر مقامات عربستان برای محروم کردن بیش از نیم میلیون فلسطینی دارای گذرنامه موقت اردن به ویژه اهالی قدس ، غزه و کرانه باختری اشغالی از دریافت روادید حج و عمره ، این اقدام را گامی در جهت ”یهودی سازی قدس و اسرائیلی شدن ترکیب جمعیتی آن“ توصیف کرد. 
عبیر در گفت و گوی ویژه با عربی پست تاکید کرد اهالی قدس بر این باورند که این اقدام در جهت وادار کردن آنها برای قبول تابعیت اسرائیلی است که از آن بیزارند. او گفت این تصمیم در درجه نخست ساکنان قدس را هدف قرار داده است و آنها زیان دیده اصلی این اقدام هستند زیرا مانند فلسطینی های ساکن اراضی سال 1948 برای به جا آوردن فریضه حج و عمره چاره ای جز ارائه دادن گذرنامه اسرائیلی ندارند.
شرکت های برگزار کننده حج و عمره اعلام کردند کنسولگری عربستان طی بخشنامه ای، صدور روادید حج و عمره و اقامت را برای دارندگان گذرنامه های موقت اردنی ممنوع کرده است هرچند اظهار نظر رسمی از مقامات سعودی در این زمینه وجود ندارد. عبیر زیاد معتقد است پذیرش تابعیت اسرائیلی برای ساکنان قدس از نظر ترکیب جمعیتی باعث می شود آنها در مذاکرات صلح در آینده ، شهروندان اسرائیلی شناخته شوند نه شهروندان فلسطینی و این به معنای از بین رفتن راه حل ها و مذاکرات سیاسی برای حل و فصل قضیه قدس خواهد بود. 
عبیر می گوید: ”همه می دانند اجاره بهای مسکن در قدس بسیار بالاست و ماهانه به 3 تا 4 هزار شیکل می رسد اما در کرانه باختری می توان خانه ای با اجاره بهای 500 شیکل یافت“. از این رو در صورت برخورداری ساکنان قدس از تابعیت اسرائیل، آنها این حق را خواهند داشت که در هر قسمت از فلسطین زندگی کنند بنابراین آنها دیگر ناچار به زندگی در قدس و در شرایط دشوار معیشتی و گرانی نیستند و در نتیجه می توانند به سایر مناطق فلسطین اشغالی در کرانه باختری یا مناطق سال 1948 بروند که هزینه های زندگی ارزان تر از قدس است. عبیر از مقامات سعودی خواست از تصمیم خود صرف نظر کنند در غیر این صورت در عملیات یهودی سازی قدس شریک خواهند بود و حتی می توان گفت عملا در حال اعمال فشار به اهالی قدس برای پذیرش تابعیت اسرائیلی هستند.
راسم عبیدات نویسنده و تحلیل گر سیاسی ساکن قدس نیز در همین زمینه در گفت و گو با عربی پست تاکید کرد این قضیه دو بعد دارد. نخست این که بخشی از معامله قرن آمریکاست که اردن را وطن جایگزین فلسطینیان می داند و می کوشد تحت عنوان کنفدراسیون فلسطینی-اردنی که به معنای نادیده گرفتن مسئله آوارگان فلسطینی است، آنها را به تابعیت اردن در آورد. دوم این که اقدامی در چارچوب تلاش عربستان برای شریک شدن در قضیه وصایت اردن در مقدسات اسلامی و مسیحی قدس و در رأس آنها مسجدالاقصی است.
عبیدات معتقد است موضع عربستان ممکن است ساکنان قدس را به پذیرش تابعیت اسرائیلی وادار کند که این مسئله باعث تسهیل تلاش ها درجهت یهودی سازی این شهر خواهد بود. وی خاطرنشان کرد نظام سعودی بخشی از توطئه علیه ملت فلسطین در قضیه موسوم به معامله قرن است. عبیدات تاکید کرد این اقدام جدید در چارچوب تلاش برای حذف آنروا، آژانس امدادرسانی و اشتغال آوارگان فلسطینی به عنوان مقدمه حذف حق بازگشت آنهاست، از این رو تصمیم عربستان گامی خطرناک به سوی از بین بردن حق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به وطن و اسکان آنها در کشورهایی مانند سوریه، اردن و لبنان است که آنروا در آنها شعبه دارد.
احمد یوسف دیگر نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز در گفت و گوی ویژه با عربی پست گفت عربستان با اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان فلسطین برای پذیرش معامله قرن و به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت آن می کوشد حق حاکمیت بر مقدسات اسلامی قدس را از اردن سلب کند که این تلاش ها در سایه همگرایی بی سابقه امارات و عربستان با اسرائیل صورت می گیرد. یوسف معتقد است عربستان با این تصمیم می خواهد به فلسطینی های ساکن قدس و تشکیلات خودگردان فشار بیاورد تا در موضوع مذاکره با اسرائیل و در چارچوب طرح دونالد ترامپ ، عقب نشینی های بیشتری نشان دهند. ضمنا این تصمیم عربستان باعث می شود ساکنان قدس گذرنامه اسرائیلی بگیرند و رسما اسرائیل را به رسمیت بشناسند و وارد مرحله جدیدی از روابط بین دو طرف شوند.
یوسف درباره نقش اردن و تلاش هایی که می تواند برای توقف این تصمیم انجام دهد، تاکید کرد اردن با آن که از تصمیم اخیر عربستان متضرر نخواهد شد اما جایگاه و مسئولیتی که به دوش این کشور است به ویژه در زمینه قدس و مقدسات آن، اقتضا می کند در این زمینه دخالت کند هرچند بحران های داخلی این کشور در برهه کنونی مانع ورود آسان امان به درگیری سیاسی با عربستان بر سر این تصمیم می شود. عربستان و امارات در حل مشکل اعتراض های اخیر که باعث سرنگونی دولت هانی الملقی شد، نقش داشتند. این دو کشور متعهد شدند برای برون رفت اردن از بحران اقتصادی به این کشور کمک مالی کنند. یوسف در ادامه گفت:”عربستان اکنون بخشی از اعمال فشار آمریکا به فلسطینی ها و اهالی قدس برای اجرای معامله قرن است و در عین حال به ساکنان قدس چنین القا می کند که از واقعیت فلسطین برکنار هستند“. وی خاطرنشان کرد هماهنگی بین آمریکا و عربستان برای اجرای معامله قرن از طریق ایجاد وسایل و ساز و کارهای لازم باعث می شود دارندگان گذرنامه های موقت اردن از حج و عمره منع شوند و این یکی از ساز و کارها برای تثبیت سیاست های بعدی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 29 شهریور 1397 - 7:3:9