«روزه قلب» مدنظر امام علی (ع) چیست؟

جمعه 5 مرداد 1397 - 12:4:31
«روزه قلب» مدنظر امام علی (ع) چیست؟

تهران- الکوثر: پژوهشگر برجسته علوم اسلامی با یادآوری سه نوع روزه که امام علی (ع) به آن اشاره کرده است «روزه قلب» را دشوارترین و بهترین نوع روزه توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در حدیث شریف از امام علی (ع) آمده است: روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است. اما روزه قلب چیست؟

شیخ اسد محمد قصیر مدرس حوزه و استاد پژوهش های اسلامی در این باره در برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت: روزه سه درجه دارد و پایین ترین درجه آن پرهیز از خوردن و آشامیدن و تماس جنسی است. دومین درجه روزه‏، روزه اعضاء و جوارح است که در حدیث امیرالمومنین از آن به عنوان روزه زبان یاد شده است زیرا زبان عامل بسیاری از گناهان کبیره و مهمترین عضو آزار دهنده محسوب می شود. روزه اعضا و جوارح به معنای مرتکب نشدن گناه است. مهمترین درجه روزه نیز روزه قلب است که فقط در روایات ائمه علیهم السلام دیده شده است. به تعبیر امام علی (ع) روزه قلب به معنای پرهیز از فکر کردن به گناه است. به این معنا که قلب انسان از هرگونه گرایشی به معصیت و گناه و تنفر پاک باشد به طوری که در قلب چیزی جز دوستی و محبت به دیگران وجود نداشته باشد.

شیخ اسد قصیر افزود: حتی وقتی انسان گناهی مرتکب می شود و توبه می کند‏، گناهش بخشیده می شود ولی نقطه سیاهی در قلب او که نتیجه همان گناه است باقی می ماند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


جمعه 5 مرداد 1397 - 12:4:18