ناکامی دولت جدید اردن در جلب اعتماد مردم

دو شنبه 28 خرداد 1397 - 10:30:14
ناکامی دولت جدید اردن در جلب اعتماد مردم

تهران - الکوثر: رای الیوم نوشت: دولت جدید اردن نتوانست اعتماد مردم را جلب کند و سقف انتظارات سیاسی و اقتصادی جنبش مردمی افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،­  روزنامه رای الیوم لندن در سرمقاله خود نوشت: عمر الرزاز نخست وزیر جدید اردن مجبور شد سکوت خود را بشکند و به انتقادات تندی که دولت او را در فضای مجازی هدف قرار داد، پاسخ دهد. وی تاکید کرد هدف از تغییر دولت تغییر چهره ها نبود بلکه تشکیل یک تیم اقتصادی بود که ابعاد اجتماعی تصمیمات مالی را درک کند. هدف تشکیل تیم خدمتگذاری بود که اهداف معینی دارد که باید محقق کند، از آن سوال شود و مورد بازخواست قرار گیرد. وی در سخنانی که در پایگاه اینترنتی «فیسبوک» منتشر شد به افکار عمومی وعده داد قبل از پایان هفته، بسته اقدامات و ابزارهای معینی برای ارتباط و گفتگو اعلام کند و از آن طریق پیشنهادات و نظرات مردم را خواهد گرفت.
هیچ دولتی در اردن مثل دولت الرزاز با چنین انتقاداتی حتی قبل از شروع به کار و کسب رای اعتماد پارلمان روبرو نشده بود. علت این امر را می توان در چند نکته خلاصه کرد.
- نخست اینکه سقف انتظارات سیاسی و اقتصادی جنبش مردمی اردن که دولت هانی الملقی را سرنگون کرد بسیار بالا است و روند تعیین وزرا بطور سنتی انجام شد و نکته قابل توجهی نداشت تا در خور انتظارات باشد و صرفا هفت وزیر زن معرفی شدند.
دوم اینکه مردم اردن به ویژه طبقه متوسط به منابع قدرت خود و تاثیر گذاری اعتراضات مدنی مسالمت آمیز برای تحمیل اراده و تحقق خواسته های مشروع خود برای تغییر پی بردند و به همین دلیل به یک تحول ویژه جدید در تشکیل وزارتخانه ها و تعیین وزراء چشم دوخته اند و به نظر می رسد دولت جدید این چشمداشت را به نظر خودش محقق می کند.
سوم اینکه عامل اقتصادی نقش مهمی در آغاز و شعله ور کردن این اعتراضات بی سابقه بازی کرد به همین دلیل نیروهایی که پشت این اعتراضات قرار دارند خواستار این هستند که «ریاضت دولتی» و توقف هدر دهی اموال، ستون فقرات این دولت جدید را تشکیل دهد. اما انتخاب بیست و نه وزیر یعنی یک وزیر بیش از وزراء دولت سابق و حفظ پانزده وزیر برکنار شده جامعه اردن را به شدت شوکه و نا امید کرد. این احساس برای مردم ایجاد شد که به خواسته های مردم توجه نشده است.
چهارم اینکه درست است در کابینه الرزاز سه وزیری که در تصمیم گیری برای مالیات نقش داشته اند، حضور ندارند. سه وزیر عمر ملحس وزیر دارائی، جعفر حسان معاون نخست وزیر و عماد فاخوری وزیر برنامه ریزی و همکاری بین المللی هستند اما براساس انتقادات به عمل آمده جایگزین این سه نفر افراد لایقتری نیستند و همه از یک منبع واحد یعنی بانک داخلی آمدند.
پنجم اینکه ادامه وابستگی دولت به کمکهای خارجی به ویژه کمکهای عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) به این معنی است که دولت جدید هنوز بر ادامه سیاست دولت سابق اصرار دارد و سیاستهایی را در پیش نمی گیرد که مبتنی بر اعتماد به نفس باشد و ائتلافهای سیاسی و اقتصادی جایگزینی را که همسو با ارزشهای ملت اردن باشد در پیش نمی گیرد که مهمترین ارزشهای این ملت بالیدن به خود و عزت ملی است.
ما در روزنامه رای الیوم با این بند از سخنان الرزاز منتشر شده در فیسبوک موافقیم که گفته است راه دشوار و طولانی در پیش است اما با همت شما مردم ممکن است.
ما مخالفتی نداریم با این دیدگاه که باید به دولت الرزاز فرصتی داده شود تا کار خود را آغاز کند و پس از آن درباره عملکرد او نظر منفی یا مثبت داد اما مشکل الرزاز این است که در شرایط سخت و پس از یک انقلاب مردمی بی سابقه به قدرت رسید و وارث دولتی است که این ملت را دوشید و با تازیانه مالیاتها پوست این مردم را کند و جیب خود را پر کرد. وی عهده دار مسئولیتی شد که دولتهای سابق در انجام آن شکست خوردند امری که اعتماد به دولتها را اگر نگوئیم کاملا از بین برده اما می توان گفت بطور نیمه کامل از بین برده است.
سرانجام امیدواریم الرزاز به شیوه دونالد ترامپ رئیس جمهور بد آوازه آمریکا صرفا به فضای مجازی بسنده نکند و بطور مستقیم با مردم ارتباط برقرار کند زیرا درصد زیادی از عربها به ویژه اردنیها می خواهند مسئولین را در صفحه های تلویزیونی ببینند و درصد قابل توجهی از مردم از فضای مجازی استفاده نمی کنند. امیدواریم الرزاز که دارای تحصیلات عالیه از دانشگاههای بزرگ آمریکا یعنی هاروارد و ام آی تی است این واقعیت را درک کرده باشد.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


دو شنبه 28 خرداد 1397 - 10:28:19