آیا ولی فقیه دارای اختیارات مطلق است؟

پنج شنبه 10 اسفند 1396 - 13:20:22
آیا ولی فقیه دارای اختیارات مطلق است؟

تهران- الکوثر: شیخ اسد محمد قصیر اندیشمند اسلامی اختیارات ولی فقیه را محدود به اختیاراتی دانست که اسلام و شریعت برای او تعریف کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این پژوهشگر و اندیشمند اسلامی در برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر درباره اختیارات ولی فقیه گفت‏، اختیارات ولی فقیه همان اختیاراتی است که اسلام و شریعت برای او تعریف کرده‌اند. ولی فقیه دارای اختیار در زمینه ترسیم و تعریف شریعت اسلامی نیست زیرا شریعت از آسمان نازل شده است.

استاد قصیر افزود: ولی فقیه دارای اختیارات مطلق نیست زیرا ولی فقیه به خودی خود حاکم نیست بلکه محکوم به عمل کردن و تصمیم گیری در چارچوب فقه و شریعت و قوانین اسلامی است. وظیفه ولی فقیه این است که بر اجرای احکام شرعی در جامعه نظارت کند. ولی فقیه دارای اختیاراتی که مثلا در قوانین بشری برای فردی در نظر گرفته می‌شود‏، مثل دادن اختیار به رئیس جمهور برای تغییر قانون اساسی یا به تعلیق درآوردن آن یا محدود کردن آزادی‌ها‏، نیست.

این اندیشمند و پژوهشگر اسلامی که صاحب دهها تالیف در زمینه علوم اسلامی است افزود، خداوند عز و جل پیامبران را فرستاد و کتاب های آسمانی را نازل کرد تا شریعت بر مردم حاکم و عدالت در بین آنها برقرار شود. شریعت اسلامی ولی فقیه را ملزم می‌کند که قوانین اسلامی و شرعی را بدون آن که در آنها دست ببرد یا آنها را به حال تعلیق درآورد یا ملاحظه کسی را بکند‏، به اجرا در آورد. او باید عدالت را در زمان اجرای احکام شرعی پیاده کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


پنج شنبه 10 اسفند 1396 - 13:17:33