علت بی اخلاق بودن جوامع غربی از دیدگاه استاد حوزه

یک شنبه 8 بهمن 1396 - 14:34:47
علت بی اخلاق بودن جوامع غربی از دیدگاه استاد حوزه

تهران- الکوثر: استاد برجسته حوزه گفت اخلاق و ارزش های اخلاقی به معنایی که ما در دین اسلام می شناسیم در جوامع غربی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ عبدالکریم آل نجف در گفتگو با شبکه جهانی الکوثر در قالب برنامه «عقائد الاسلام» با مطرح کردن این پرسش که «آیا در جوامع غربی ارزش های اخلاقی وجود دارد؟» گفت: پاسخ این سئوال، منفی است. زیرا معیار سنجش اخلاق، روابط با دیگران است. از آنجا که ما شاهد رعایت معیارهای اخلاقی در روابط بین غرب و دیگر جوامع و کشورها نیستیم، پس در غرب ارزش های اخلاقی وجود ندارد.

این استاد برجسته حوزه افزود: ممکن است کسی بگوید پس این نظم و انضباط موجود در جوامع غربی چیست و چه توضیحی می توان درباره آن داد؟ پاسخ این است که این نظم و انضباط منعکس کننده اخلاق نیست بلکه ناشی از تعادل قوا است. بین رعایت اخلاق و تعادل قوا تفاوت وجود دارد. در واقع این جوامع از قانون پیروی می کنند که خودش ناشی از تعادل قوا است.

استاد آل نجف با تشبیه کردن جوامع غربی به یک باند تبهکار مثل باند سرقت مسلحانه گفت: در داخل این باند و بین اعضای آن نوعی انضباط و قانون خاص می بینید آیا این انضباط نشان دهنده حاکم بودن اخلاق بین آنها است؟ خیر، بلکه این انضباط ناشی از وجود نوعی تعادل قوا است زیرا همه آنها افراد بی اخلاق و خبیثی هستند ولی از آنجا که از یکدیگر می ترسند و به عبارتی نوعی تعادل قوا بین آنها وجود دارد آنها با یکدیگر کنار می آیند و سازش می کنند. این انضباط نشانه اخلاقی بودن نیست بلکه بخاطر منافع است. در جوامع غربی هم همین طور است و اخلاق به معنای ارزش های اخلاقی بین آنها وجود ندارد. در واقع اخلاق این است که قوی ترها بر ضعیفان ترحم کنند.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


یک شنبه 8 بهمن 1396 - 14:34:18