سانچی؛ غریق غریب غربت، سکوت رسانه‌ها را فریاد زد

دو شنبه 25 دی 1396 - 12:24:2
سانچی؛ غریق غریب غربت، سکوت رسانه‌ها را فریاد زد

تهران- الکوثر: بسیاری از رسانه‌های بیگانه دیرهنگام و با رویکرد‌های مغرضانه سیاسی و غیرانسانی حادثه آتش‌سوزی سانچی را پوشش دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سانچی» اکنون دیگر برای ایرانی‌ها نامی بیگانه با مضامین و مفاهیم ناآشنا نیست بلکه نامی است که غربت و غریبی را در فحوای خود جای داده است و یادآور رشادت و شهامت دریادلان ایرانی است که برای شکوفایی و پویایی نام استوار وطنشان جان برکف گرفته و در راه تعالی سرزمینشان راهی دورست‌های شدند تا بار دیگر در غریو اندوهناک خود دروغین بودن ادعاهای انسانی و بشردوستانه رسانه‌ها و دولت‌های آنها را رسوا کنند.

سانچی که شدت آتش سوزی در این کشتی به حدی مهیب و هولناک بود که مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی ایران اعلام کردند که انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس‌العمل را به ۳۲ خدمه کشتی نداده و آن‌ها در‌‌ همان لحظات اول جان باختند.

همچنين بخوانيد:

علت نجات خدمه کشتی چینی و جان‌باختن خدمه نفتکش ایرانی

افزون بر هولناکی حادثه آتش سوزی، سکوت مرگبار و نیز رویکردهای مغرضانه و غیرانسانی رسانه‌های بیگانه درباره این حادثه از دیگر ابعاد هولناک این حادثه است. رسانه‌های بیگانه به ویژه رسانه‌های منطقه از کنار این حادثه انسانی و فرا‌تر از هرگونه رنگ و بوی سیاسی صرفا به این علت که متعلق به جمهوری اسلامی ایران بود، با نوعی بی‌توجهی عبور کردند.

روزنامه «الشرق الاوسط» ارگان سعودی نزدیک به دربار پادشاه عربستان سعودی با قرار دادن تصویر یکی از اعضای خانواده خدمه در حال گریه و با تیتر «غرق شدن نفتکش ایرانی در نزدیکی سواحل چین» نوشت: «رسانه‌های رسمی چین دیروز اعلام کردند که نفتکش ایرانی که آتش گرفت، پس از هشت روز از حادثه تصادف، غرق شد.»

در این بین رسانه «بی. بی. سی عربی» که در پوشش دادن به این حادثه ظرف یک هفته گذشته تغافل و تجاهل در پیش گرفته بود، امروز پیدا شدن جعبه سیاه کشتی را به عنوان تیتر اصلی کار کرد و نوشت: حادثه نفتکش سانچی: تیم نجات از کشف جعبه سیاه و ادامه آتش سوزی خبر داد.»

تلویزیون «سی. ان. ان» نیز به طور دیرهنگام حادثه آتش سوزی سانچی را پوشش داد و طی دو روز اخیر خبرهایی را درباره این کشتی روی خروجی خود قرار داد. سی ان ان در توصیف این کشتی اعلام کرد که «نفتکش سانچی با ۹۰۰ فوت ارتفاع و ظرفیت ۸۵ هزار تن تقریباً هم‌اندازه ناو هواپیمابر کلاس «Nimitz ایالات‌متحده آمریکا بود» که چنین تشابه‌سازی یکی کشتی تجاری با یک ناو هواپیمابر تأمل برانگیز است.

شبکه خبری ABC نیز در گزارشی پس از غرق شدن این نفت‌کش عنوان کرده که پس از انفجار رخ‌داده در این کشتی، شعله‌های آن به ارتفاع یک کیلومتر به آسمان پرتاب‌شده است. این نفت‌کش در ۱۸۴ مایلی شانگهای با یک فله‌بر هنگ‌کنگی به نام CF Crystal برخورد کرد که بار آن غلات بود.

شبکه خبری اسکای نیوز نیز در گزارش خود به پیدا شدن پیکر دو تن از دریانوردان نفت‌کش ایرانی اشاره کرده و نوشته است: «این دو جلیقه ضد آتش پوشیده بودند اما به دلیل تغییرات ظاهری قابل‌شناسایی نیستند. هرچند تمام ۲۱ خدمه کشتی فله‌بر هنگ‌کنگی نجات یافته‌اند.»

این شبکه در شیطنت خبری و ابهام‌سازی درباره آن اعلام کرد: «دلیل این سانحه مشخص نیست؛ درست مانند میزان خسارت مالی، انسانی و زیست‌محیطی این سانحه..»

به هر روی نفتکش سانچی با استواری و قامت برافراشته تا آخرین لحظات با قامتی افراشته در میان شعله‌های آتش ایستادگی کرد و شکست رسانه‌های وابسته به قدر‌ت‌های سلطه را بار دیگر فریاد زد.

جلال چراغی


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 25 دی 1396 - 12:23:54