در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی مطرح شد

ضرورت افتتاح سفارت کشورهای اسلامی در قدس شریف

دو شنبه 27 آذر 1396 - 15:47:18
ضرورت افتتاح سفارت کشورهای اسلامی در  قدس شریف

تهران - الکوثر: نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی جهت بررسی اضطراری مسئله فلسطین امروز در هتل اسپیناس تهران برگزار شد

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نماینده پارلمان ترکیه در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی گفت: ضرورت دارد کشورهای اسلامی سفارت خود در قدس را افتتاح کنند.

برهان آتالای، نماینده پارلمان ترکیه در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی که امروز (دوشنبه 27 آذر) برگزار شد، افزود: امروز گرد هم آمدیم تا نه تنها در مقابل یک تصمیم ظالمانه، که در برابر اقدامی نابخردانه تصمیم گیری کنیم، لذا باید راه حل قطعی برای رفع اشغال قدس شریف بیابیم و همه در برابر آن ایستادگی کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه اختلافات بین امت اسلامی نسبت به گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: همانگونه که اطلاع دارید در گذشته امت واحدی بودیم که به قومیت ها تبدیل شدیم. قتل و جنگ و خونریزی، بین کشورهای مختلف و در منطقه سبب شده است حتی برخی عزت را در یهودی ها ببینند.

آتالای با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر اینکه "ای کسانی که ایمان آورده اید، به ریسمان خدا پناه آورید"، گفت: چنگ اندازی به ریسمان خدا برای پیروزی فلسطین با تکیه به وحدت امت اسلامی بهترین راهکار است، بنابراین باید حرکتی انجام دهیم که نتیجه آن پیروزی باشد. امیدواریم در این جلسات به راه حل هایی دست یابیم که اختلافات نتیجه ای نخواهد داشت.

نماینده پارلمان ترکیه در این نشست با بیان اینکه جلسات و مذاکرات به تنهایی کافی نیست، گفت: باید گام های عملی برداشت، رئیس جمهور ترکیه نیز تاکید کرده است که قدس باید به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت شناخته شود، همچنین کشورهای اسلامی سفارت خود در قدس را افتتاح کنند.

نماینده پارلمان چاد نیز حمایت همه جانبه مجلس ملی این کشور و ملت چاد را از سازمان‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه فلسطین اعلام کرد.

عمر داوود، نماینده پارلمان چاد این نشست که در هتل اسپیناس تهران برگزار شد، با بیان اینکه در برهه زمانی کنونی وظیفه مهمی در قبال فلسطین داریم، گفت: اقدام امریکا را قاطعانه محکوم می‌کنیم چرا که با همه قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مغایرت دارد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: امت اسلامی باید بتواند مقدمات احقاق حقوق برای همگان را فراهم کند که در همین راستا مجلس ملی چاد از سازمان‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه فلسطین حمایت می‌کند.

نماینده پارلمان چاد در پایان خاطرنشان کرد: ملت چاد همواره در کنار مردم فلسطین بوده است و در راه مبارزه برای بازپس‌گیری حقوق حقه آنها حمایت خود را اعلام می‌کند.

همچنین نماینده پارلمان اندونزی اقدامات امریکا را خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل متحد دانست و گفت: تصمیم ترامپ برای انتقال پایتخت وضعیت شهر قدس را آشفته کرده است.

نورحیاتی علی آسقف، نماینده پارلمان اندونزی دراین نشست گفت: بعد از تصمیم امریکا برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس وظیفه عمومی جهان ایجاب می‌کند به کمک فلسطین بشتابند.

نماینده پارلمان اندونزی در ادامه با تأکید بر اینکه در راستای حمایت از فلسطین باید گام‌های راسخ‌تری برداریم، عنوان کرد: امریکا اقداماتی خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل صورت می‌دهد و همین باعث آشفتگی وضعیت شهر قدس شده است چرا که از اسرائیل خواسته تا نیروهای نظامی خود را از فلسطین اشغالی بیرون ببرد و به مرزهای تعیین شده در سال 1967 منتقل کند.

وی در ادامه با بیان اینکه تصمیم ترامپ برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از پیش از برگزاری انتخابات امریکا گرفته شده بود، اظهار داشت: لبنان و سوریه نیز دچار وضعیت مشابهی هستند از این رو ما نگران جهان اسلام هستیم و حتی رویکرد اندونزی حمایت از ملت مسلمان روهینگیا نیز هست.

نماینده پارلمان اندونزی در پایان گفت: ترامپ ادعای حمایت از ثبات منطقه را دارد در حالی که عامل ثبات زدای منطقه است که در این شرایط مجالس کشورهای اسلامی باید از یکدیگر حمایت کنند ضمن اینکه مفتخریم بگوییم اندونزی از ابتدای استقلال خود هیچ روابط دیپلماتیک با اسرائیل نداشته و همواره از فلسطین حمایت کرده است.

در ادامه نماینده پارلمان سنگال خواستار محکومیت اقدام ناعادلانه امریکا درباره انتقال سفارت این کشور به قدس و مقابله با آن شد.

کوراچی نیاس نماینده پارلمان سنگال با بیان اینکه آخرین تحولات به وقوع پیوسته در منطقه بعد جدیدی به اوضاع سیاسی جهان داده است، گفت: شرایط پیش رو مسأله صلح اورشلیم را خطرناک کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امریکا از مدت‌ها قبل به ظاهر به دنبال راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران فلسطین و اسرائیل بوده است یادآور شد: اقدام اخیر امریکا نیازمند مقابله با آنهاست و باید این تصمیم که ناعادلانه و تحمیل شده است، محکوم شود چرا که لطمه بزرگی به تمامیت ارضی فلسطین به عنوان قبله نخست مسلمانان است.

نماینده پارلمان سنگال در پایان با بیان اینکه این کشور همواره به حمایت از فلسطین وفادار بوده است، خاطرنشان کرد: از سال 1974 ریاست کمیته حمایت از فلسطین در سازمان ملل را برعهده داشتیم و معتقدیم امروز اتحادیه بین‌المجالس باید به عنوان یک ملت واحده مقابل اقدام امریکا بایستد و از فلسطینان حمایت کند.

نماینده پارلمان الجزایر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس را تعرض به حقوق فلسطینیان دانست و گفت: فلسطین بدون قدس و قدس بدون مسجدالاقصی بی‌معناست.

سعادت السید یوسف عجیسه، نماینده پارلمان در این نشست ،فلسطین را قضیه نخست جهان اسلام دانست و افزود: فلسطین بدون قدس و قدس بدون مسجدالاقصی بی‌معناست.

نماینده پارلمان الجزایر در ادامه با بیان اینکه این نشست اضطراری برای مخالفت با تصمیم امریکا تشکیل شده است، عنوان کرد: برای حل مشکل کشورهای اسلامی باید همه در کنار هم در برابر تصمیم جاهلانه امریکا بایستیم چرا که تصمیم واشنگتن برای انتقال سفارت خود به قدس و شناسایی آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی حکایت از آشفتگی منطقه در آینده خواهد داشت.

وی در ادامه انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس را تعرض به کیان و حقوق ملت فلسطین دانست و افزود: در این مسیر برخی کشورها به صورت خاص‌تری با تصمیم امریکا مبارزه می‌کنند لذا امت اسلام به یکپارچگی صفوف خود بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد.

نماینده پارلمان الجزایر در پایان با بیان اینکه نیازمند وحدت رهبران و دولت‌های عربی و اسلامی هستیم، اظهار داشت: باید از ظرفیت امت اسلامی برای ناکامی پروژه صهیونیستی امریکایی استفاده شود و کشورهای منطقه نباید به دنبال ائتلاف‌های معزول باشند که به جای وحدت باعث تفرقه می‌شود.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 27 آذر 1396 - 15:47:9