شدیدترین آیه قرآن کدام است؟

یک شنبه 9 خرداد 1400 - 18:21:44
شدیدترین آیه قرآن کدام است؟

استاد حوزه علمیه قم از آیه ۱۱۲ سوره هود به عنوان سخت‌ترین و شدیدترین آیه‌ای یاد کرد که بر قلب پیامبر نازل شد، آیه‌ای که رسول خدا (ص) را پیر کرد.

تهران- الکوثرحجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی می گوید: خدا در این آیه به پیامبر فرمود خودت و  پیروانت استقامت بورزید و در مسیر مقاومت، مواظب چارچوب ها باشید و از ابن عباس نقل شده که هیچ آیه ای شدیدتر و سخت تر  از این آیه بر پیامبر اکرم (ص) نازل نشد.

وی افزود: به همین دلیل وقتی یاران رسول خدا (ص) از ایشان می پرسیدند که چرا محاسن و موهای شما سفید شده و چرا آثار پیری بر چهره شما نمایان شده است، می فرمود سوره هود مرا پیر کرد. در روایتی دیگر آمده وقتی این آیه نازل شد، پیامبر اعظم (ص) به یاران فرمود دامن به کمر بزنید و آماده کار شوید.

وی اضافه کرد: در نقل ها آمده است که بعد از نزول این آیه کسی خنده پیامبر (ص) را ندید. چون پیامبر با جدیت و قاطعیت تمام برای پیشبرد اهداف جبهه مقاومت و کنار زدن مستکبران تلاش می کردند.

وی تاکید کرد: بر همین اساس استقامت به معنای تلاش برای قیام و به زانو درنیامدن در برابر فشارهاست. از طرف دیگر به دست آوردن پیروزی کار آسانی است ولی نگه داشتن آن سخت است. به همین دلیل خدا به پیامبر دستور می دهد که مقاومت کند و برای نگه داشتن میراث ارزشمند انقلابی که برپا کرده است، تلاش کند.

این حافظ قرآن از ضرورت انگیزه الهی در راه استقامت سخن گفت و افزود: رهبر مومنان در این مسیر نه تنها نسبت به خود که نسبت به مومنان نیز مسئول است و سختی کار او در این جهت است که باید علاوه بر استقامت خود، دیگران را نیز به استقامت دعوت کند.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) از استاد خود مرحوم آیت الله شاه آبادی نقل کردند که مشابه این آیه در سوره شوری نیز هست ولی پیامبر (ص) فرمود سوره هود مرا پیر کرد. چون در این سوره «و من تاب معک» آمده است. یعنی امر استقامت متوجه پیروان پیامبر (ص) نیز هست. لذا پیامبر همواره در خط مقدم مقاومت بودند، به گونه ای که در جنگ ها خودشان شرکت می کردند و در تحمل سختی ها بر دیگران پیشقدم بودند که البته همه اولیای دین در خط مقدم قرار داشتند.

همچنین بخوانید:

بررسی آیات مهدوی قرآن کریم
نگاهی به آیه امن یجیب
سوره ای که باچهارقسم آغاز می شود

کدام آیه قرآن کریم به پشتیبانی خدا از پیامبر (ص) اختصاص دارد؟
 آیه ولایت دلیلی روشن بر امامت علی (ع)
 مراد از بقیه الله در قرآن کریم چه کسی است؟
 منحصر به فردترین آیه قرآن
 پیچیده ترین آیه قرآن
 راز حروف مقطعه در ابتدای سورههای قرآن
کدام آیه قرآن کریم به پشتیبانی خدا از پیامبر (ص) اختصاص دارد؟

حاجی ابوالقاسم ادامه داد: حضرت علی (ع) درباره پیامبران فرمود «آنان مامورانی هستند که کمی عدد و زیادی دشمنان آنان را به کوتاهی وادار نمی کند و در جنگ بدر دیدم که در پناه پیامبر (ص) قرار دارم و او از همه ما به دشمن نزدیک تر بود.»

رئیس پژوهشگاه فقه نظام افزود: امیرمومنان علی (ع) درباره حاکمان دینی و کارگزاران نظام اسلامی فرمود که والی نمی تواند از عهده ماموریت هایش برآید مگر این که تلاش کند و در کارهای سخت و آسان، صبر را پیشه خود کرده و استقامت بورزد.

حاجی ابوالقاسم ادامه داد: امام خمینی (ره) همواره در تحمل سختی ها بر مردم پیشقدم بود و در خاطرات امام نقل کرده اند که قرار بود برای ایشان در گرمای نجف کولر تهیه کنند ولی فرمود مگر همه مردم کولر دارند و من همین گرما را مثل بقیه مردم تحمل می کنم.

وی افزود: امروز سایه رهبری حکیم بر سر این کشور و بر سر محور مقاومت است؛ رهبری که هم در نوع زندگی و تحمل مشقت ها خود و خانواده اش پیشقدم هستند و افرادی مانند سردار سلیمانی طلایه دار مقاومت هستند که خود در خط مقدم حضور می یابد و قبل از همه خطرات را به جان می خرند.  

نماینده مجلس خبرگان با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: امروز نیز پزشکان و پرستاران با تلاش شبانه روزی در خط مقدم مقاومت هستند و طلاب، دانشجویان و نیروهای جهادی نیز با تمام توان در جهت حل مشکلات کشور حرکت می کنند.

وی با اشاره به آیه ۱۱۳ سوره هود گفت: در مسیر استقامت نباید به قدرت های ظالم تکیه کرد. چون خدا می فرماید بر ظالمان تکیه نکنید و اگر ظالمان را تکیه گاه خود قرار دهید، گرفتار خشم الهی می شوید و تنها خواهید ماند. لذا مومن در مسیر مقاومت باید بر خدا و نیروهای مومن تکیه کند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
 

 


یک شنبه 9 خرداد 1400 - 8:7:11