هفتاد و ششمین سالروز «یوم النکبه» ؛ تکرار تاریخ با نتایج متفاوت

چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403 - 16:11:0
هفتاد و ششمین سالروز «یوم النکبه» ؛ تکرار تاریخ با نتایج متفاوت

امسال «روز نکبت» در شرایطی فرا رسیده‌ است که رژیم صهیونیستی به خاطر شکست اطلاعاتی ـ امنیتی، ازهم پاشیدگی بازدارندگی، حملات ترکیبی مقاومت و بحران سیاسی ـ اقتصادی، در آستانه فروپاشی قرار دارد.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  امروز مصادف با ۲۶ اردیبهشت ۱۳۲۷ (۱۵ می ۱۹۴۸) برای فلسطین و جهان اسلام یک روز غم‌بار و در عین حال فراموش‌نشدنی است؛ تاریخی که در آن رژیم جعلی صهیونیستی زیر لوای غرب تشکیل یافت و مسلمانان آن را «روز نکبت» (یوم النکبه) می‌نامند.
روز نکبت بهانه‌ای برای اشغال حدود ۸۰ درصد از خاک فلسطین و سرچشمه کشتار وحشیانه، اخراج و آوارگی ۷۰ درصد از جمعیت این سرزمین بود. بنابراین در فضای پس از روز نکبت دست‌کم ۱۵ هزار فلسطینی شهید و ۷۵۰ هزار فلسطینی از کشورشان اخراج شدند. این رقم بیشتر از نصف جمعیت فلسطین در آن زمان بود.

با شروع اشغال رسمی این کشور بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ بیش از ۵۳۰ شهر و روستای فلسطینی تخریب شد. بسیاری از این تخریب‌ها به این دلیل رخ می‌داد که فلسطینی‌های آواره نتوانند به خانه‌های خود بازگردند. این در حالی است که بیش از هفت میلیون فلسطینی همچنان در آرزوی بازگشت به وطن در دیگر کشورها به سر می‌برند که از این تعداد، ۶.۴ میلیون نفر در کشورهای عربی و ۷۶۱ هزار نفر هم در دیگر کشورها ساکن‌اند.

ماشین کشتار رژیم جنایتکار صهیونیستی در ۷۶ سال گذشته هیچگاه متوقف نشده‌است. کشتارها و فجایع سازمان یافته نظیر کشتارهای دیریاسین، کفر قاسم، صبرا و شتیلا و به شهادت رساندن هزاران فلسطینی، لبنانی و شهروندانی از دیگر کشورها و تهاجم نظامی‌به کشورهای پیرامونی فلسطین و اشغال بخش‌هایی از سرزمین‌های کشورهای منطقه، تنها گوشه‌ای از جنایات این رژیم سفاک در سایه سکوت و بی‌تحرکی جامعه جهانی و حمایت آشکار و پنهان حامیان این رژیم جنایتکار به شمار می‌رود.

بنابراین طی ۷۶ سال اخیر بیش از ۱۵۰ هزار فلسطینی با ضرب گلوله مستقیم صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند. تنها طی ۲۲۰ روز اخیر در جریان جنگ این رژیم علیه نوار غزه افزون بر ۳۵ هزار فلسطینی بیگناه که دو سوم آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند، قربانی جنایت‌ها و پاکسازی قومی- نژادی صهیونیست‌ها شده‌اند.
هفتاد و ششمین سالروز نکبت مصادف با جنگ نسل‌کشی است که رژیم صهیونیستی در غزه به راه انداخته است و علی‌رغم تمامی کشتارها و جنایات و همچنین آوارگی ۱.۵ میلیون فلسطینی ساکن غزه، اما طی بیش از هفت ماه جنگ مقاومت فلسطین توانسته است به دستاوردهای بزرگی دست یابد و موشک‌های مقاومت برای نخستین‌بار مواضع راهبُردی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند. رژیم صهیونیستی در جنگ نسل‌کشی جاری در نوار غزه نیز مانند جنایت‌ها و قتل‌عام‌های ده‌های گذشته از حمایت بی‌حدوحصر هم‌پیمانان غربی خود به سرکردگی آمریکا و انگلیس برخوردار بوده است و گویی تاریخ در حال تکرار است و پوشش بین‌المللی مغرضانه بدون توجه به موازین سیاسی، حقوقی و انسانی این روزها توسط همین کشورها و به دست اخلاف همان بازیگران سیاسی هشت دهه قبل و حتی قبل از آن همچنان ادامه دارد.

امروز علی‌رغم حوادث مختلف و خسارات بزرگی که ملت فلسطین در جریان حوادث جاری متحمل شده‌اند، اما کابینه رژیم صهیونیستی و حامیان آن نخواهند توانست به نتایجی مانند آنچه در پی نکبت ۱۹۴۸ ایجاد شد، دست یابند؛ چراکه وضعیت محبوبیت فلسطین و همبستگی اسلامی و بین‌المللی در سطح مردمی باعث تحولات مهم و اساسی شده است به‌نحوی‌که صاحبان پروژه صهیونیستی را از اقدام و پیشروی در سطوح مختلف باز می‌دارد.
علاوه بر این، در داخل خود رژیم صهیونیستی نیز اختلافات و دودستگی شدیدی حاکم شده است و این دودستگی و اختلافات به حدی بوده است که صهیونیست‌ها قادر به پنهان‌کردن و یا کنترل آن با وجود جنگ و اتحاد جبهه‌های مختلف محور مقاومت علیه این رژیم جعلی نبوده‌اند و این مشکل امروز به یک چالش جدی برای آنها تبدیل شده است.
شعله‌ور شدن مقاومت در برابر رژیم اشغالگر در تمام مناطق فلسطین و متعاقب آن حمایت‌های مردمی عربی ـ اسلامی و بین‌المللی و همچنین فعالیت گسترده همبستگی در جهان عرب و اسلام و سراسر جهان نشان داد که دل‌بستن رژیم کودک‌کش به نقش توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با برخی حکومت‌های عربی برای خارج کردن مسئله فلسطین از مرکز توجهات عربی ـ اسلامی و بین‌المللی نه‌تنها بی‌نتیجه بوده است، بلکه نتایج متفاوت‌تری داشته و بیش از پیش این مسئله عادلانه را در کانون توجه جهانیان قرار داده و حتی جنبش‌هایی در کشورهای حامی تل‌آویو علیه این حمایت‌ها و کشتار ملت فلسطین شکل گرفته است.
رویدادهای جاری در فلسطین به‌ویژه تجاوزات به نوار غزه و مناطق مختلف فلسطین و تحولات عربی و بین‌المللی که مهم‌ترین آن عزم و آگاهی ملت فلسطین و نیز وضعیت رژیم اشغالگر است، نشان می‌دهد که تکرار سناریوی نکبت ۱۹۴۸ دشوار خواهد بود و با وجود جراحات، دردها و آسیب ها در پیکر ملت فلسطین، اما آنها به بازپس‌گیری حقوق خود و از همه مهم‌تر حق بازگشت به سرزمین تاریخی خود نزدیک‌تر شده‌اند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403 - 12:1:6

پربازدیدها