یمن از بیداری اسلامی تا تجاوزگری سعودی‌ها

پنج شنبه 26 مرداد 1396 - 12:11:53
یمن از بیداری اسلامی تا تجاوزگری سعودی‌ها

الکوثر: پس از آغاز بیداری اسلامی در کشورهای تونس، مصر، بحرین، مردم یمن به پاخاستند و برای برقراری دمکراسی در کشور خود مبارزه کردند، اما با دخالت و تجاوزگری عربستان سعودی مواجه شدند که در نتیجه آن هزاران نفر از مردم این کشور شهید یا زخمی شده است.

جمهوری یمن از جمله چهار کشور عربی است که سال 2011 میلادی شاهد بیداری اسلامی و تغییر و تحولات داخلی شد که در نتیجه آن موج گسترده اعتراض‌های مردمی تغییر حاکمیت این کشور را رقم زد.

یمن سال 1990میلادی از اتحاد یمن شمالی و یمن جنوبی تشکیل شد. یمن شمالی به ریاست «علی عبدالله صالح»، وابسته به غرب، و یمن جنوبی نیز وابسته به اتحاد جماهیر شوروی بود. علی عبدالله صالح از سال 1978میلادی سمت ریاست جمهوری یمن شمالی را عهده دار پس از اتحاد یمن شمالی و جنوبی، او به عنوان نخستین رئیس‌جمهور یمن متحد انتخاب شد. عبدالله صالح در طول دوران 33سالۀ حکومت خود، یمن را در مسیر دیکتاتوری، ایجاد نظام تک‌حزبی، قانون‏شکنی گسترده، بروز جنگ‏های داخلی، وابسته کردن امنیت ملی به قدرت‏های منطقه‏ای و فرامنطقه‏ای هدایت کرد. در این مدت، افزایش دو برابری جمعیت فقیر، فساد گستردۀ دولتی، افزایش میزان بیکاری و گسترش تهدیدهای امنیتی از نتایج حکومت او بود.

آغاز بیداری اسلامی در تونس و مصر که منجر به برکناری «زین‏العابدین بن‌علی» و «حسنی مبارک» از قدرت شد، موجب شد مردم یمن نیز به پیروی از مردم تونس، مصر، لیبی و بحرین، اعتراض‏های ضدحکومتی گسترده‏ای علیه حکومت این کشور راه‌اندازی کنند. با وجود اینکه عبدالله صالح و نیروهای امنیتی یمن تلاش زیادی انجام دادند تا اعتراض‏های ضد حکومتی در این کشور را متوقف کنند، امام نتوانستند بر عزم جدی مردم یمن برای براندازی حاکمیت فائق آیند.

تحولات یمن به واسطۀ هم‌مرز بودن با عربستان سعودی و همچنین قرار داشتن تنگۀ «باب‏المندب» در این کشور، برای قدرت‏های منطقه‏ای و فرامنطقه‏ای حائز اهمیت است. بیش از 3.4 میلیون بشکه نفت روزانه از تنگۀ باب‏المندب روانۀ بازارهای جهانی می‏شود. بر این اساس، شورای همکاری خلیج فارس با هدایت عربستان سعودی و با کمک‏های مستقیم آمریکا نیز در سرکوب و متوقف کردن اعتراض‏های مردمی دست داشت. در نهایت،  با طرح شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا، «منصور هادی» در یک انتخابات تک‌نامزدی و فرمایشی توانست زمام امور را در دست گیرد و مانع از تحقق اهداف واقعی انقلاب مردمی یمن شود. به این ترتیب علی عبدالله صالح پس از 33 سال به ناچار از قدرت کناره‌گیری کرد.

روی کارآمدن منصور هادی در یمن

عبد ربه منصور الهادی (زاده ۱۹۴۵) سرلشکر یمنی است. او از ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ رئیس جمهور یمن شد. البته پیش از این تاریخ، او از ۱۹۹۴ معاون رئیس جمهور بود. منصور هادی که در انگلیس، مصر و شوروی تحصیل کرده است، معاون علی عبدالله صالح رئیس جمهور برکنارشده یمن بود. یمنی‌ها در انتخاباتی که میزان مشارکت آنها به 60 درصد رسید او را به عنوان رئیس جمهور خود برگزیدند.

پس از روی کار آمدن منصور هادی و عیان شدن فساد و ناکارآمدی او و نیز مشخص شدن وابستگی او به عربستان سعودی، مردم این کشور بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری منصور هادی شدند.  او در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ پس از آن‌ مردم با حمایت انصارالله کاخ ریاست‌جمهوری را تصرف کردند از مقام خود استعفاء داد. وی سپس به شهر عدن گریخت و با پس گرفتن استعفایش خود را تنها رهبر مشروع کشور اعلام کرد. او مدتی بعد در ۲۷ مارس ۲۰۱۵ و در پی آغاز حمله عربستان به یمن، به عربستان سعودی رفته و سپس برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب وارد شرم الشیخ مصر شد.

حمله نظامی عربستان به یمن

۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۶ فروردین  سال ۱۳۹۴، عربستان سعودی به همراه امارات عربی متحده، قطر، کویت، بحرین، مغرب، مصر، اردن و سودان طی عملیات هوایی موسوم به «طوفان قاطعیت» شهرهای یمن را هدف شدیدترین حملات قرار دادند که تاکنون نیز بدون رسیدن به هیچ گونه نتیجه‌ای ادامه دارد.

این عملیات در پشتیبانی از عبد ربه منصور‌هادی علیه انصارالله صورت گرفت. همه کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس به جز عمان در این عملیات شرکت کرده و از خواسته‌ها و ادعاهای منصور هادی برای مبارزه با انصارالله استقبال کردند.


پنج شنبه 26 مرداد 1396 - 12:11:45

عکسهای بیشتر :