به اشتراک بگذارید

پیوند میان «کتاب» و «حقیقت»؛ روش‌شناسی علامه ره در استخراج معارف ناب از میان متون

علامه سید محمدحسین طباطبایی، نه فقط به واسطه‌ی تفسیر المیزان، بلکه به دلیل سیره عملی‌اش در کتابخوانی مستمر و عمیق، توانست دستگاه فلسفی اسلامی را بازسازی کند. او با تلفیق سنت و تجدد، و با تکیه بر کوهی از مطالعه، نشان داد که چگونه می‌توان از کتاب‌ها به عنوان ابزاری برای فهم عمیق قرآن و مواجهه هوشمندانه با چالش‌های فکری عصر جدید بهره برد.

پیوند میان «کتاب» و «حقیقت»؛ روش‌شناسی علامه ره در استخراج معارف ناب از میان متون

سالروز رحلت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره) و گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی، فرصتی فراهم آورده تا نگاهی دقیق و عمیق به ابعاد علمی و روحیه‌ کم‌نظیر ایشان در مطالعه و نگارش داشته باشیم.

در این نوشته، بر دو رکن اساسی شخصیت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، یعنی «مقام علمی و نوآوری فلسفی» و «سیره عملی در کتابخوانی و تالیف» ایشان پرداخته و نگاهی کوتاه بر عمق و وسعت دغدغه‌های علامه در مسیر کسب علم می اندازیم.

شخصیت علامه طباطبایی(ره) در تاریخ معاصر ایران، نمادی از ترکیب موفقیت‌آمیز سنت و تجدد و تلفیق عمیق علم کلام، فلسفه متعالیه و فهم دقیق فقه شیعه است. شهرت اصلی ایشان به واسطه تفسیر المیزان و تلاش برای بازسازی یک دستگاه فلسفی منسجم اسلامی است؛ اما کمتر به این نکته پرداخته می‌شود که این قله‌های علمی، چگونه و با چه ابزاری به دست آمدند؟

بیشتر بدانید

مشارکت بیش از ۵۰ درصدی در انتخابات عراق، رکوردی در ۱۵ سال اخیر| مع المراسلین

هدف اصلی طرح آمریکایی: هماهنگی لبنان با موج منطقه‌ای و مماشات با اشغالگر| قضیة ساخنة

جواب این سوالات در روحیه «سیری‌ناپذیر علامه طباطبایی در مطالعه و کتابخوانی» نهفته است.

هر بند از این شخصیت علمی علامه طباطبایی را می‌توان به شرح زیر تحلیل کرد:

۱. مقام علمی و نوآوری فلسفی

شاید بزرگترین میراث علمی علامه طباطبایی، تلاش منسجم و بی‌وقفه ایشان برای خلق یک دستگاه فلسفی واحد اسلامی بود. این کار در عصری انجام شد که دو جریان فکری غالب « اصالت دادن صرف به فقه و کلام سنتی در حوزه، و غلبه مطلق فلسفه‌های مادی و مکاتب غربی در دانشگاه‌ها» بر حوزه و دانشگاه سایه افکنده بود.

اصالت دادن صرف به فقه و کلام سنتی در حوزه و غلبه مطلق فلسفه‌های مادی و مکاتب غربی در دانشگاه‌ها

علامه طباطبایی معتقد بود که مبانی فلسفی اسلام نیازمند یک بازتعریف بنیادین است. ایشان در آثاری چون «اصول فلسفه و روش رئالیسم» نه تنها به نقد مکاتب مادی پرداخته است؛ بلکه برای اولین بار، روش فلسفی خود را که مبتنی بر اصالت وجود -به معنای حکیمانه صدرایی- بود، با زبانی نو و متناسب با چالش‌های فلسفی مدرن ارائه داد. این کار نیازمند تسلط کامل بر مکتب صدرایی – به‌ویژه آثار ملاصدرا- فلسفه مشاء و اشراف بر مبانی فلسفه غرب مثل کانت و دیگران بود.

این عمق و وسعت علمی نشان می‌دهد که ایشان در مطالعه، صرفاً به دنبال فهم نبود؛ بلکه در پی ترکیب و خلق پارادایم جدید می رفت.

۲. سیره عملی در کتابخوانی و تالیف

روحیه کتابخوانی علامه طباطبایی(ره) صرفاً یک علاقه شخصی نبود؛ بلکه یک روش‌شناسی دقیق و انضباطی در زندگی علمی این عالم بزرگ محسوب می‌شد. سیره ایشان در مطالعه، نشان می‌دهد که پیش‌نیاز خلق آثار بزرگ، مطالعه‌ای پیوسته، عمیق و هدفمند بوده است و توجه به انجام دقیق پیش‌نیاز بود که منجر به خروجی های اعجاب انگیز علمی از ایشان شد.

  • تسلط بر منابع کلاسیک

علامه طباطبایی برای نگارش بخش‌هایی از تفسیر المیزان یا آثار فلسفی، باید به نسخه‌های متعدد و تفاسیر کهن رجوع می‌کرد. این امر مستلزم مطالعه دقیق متون اصلی فقه، اصول، کلام و مهم‌تر از همه، متون فلسفی -از شیخ اشراق تا صدرالمتألهین- بود. ایشان حتی در مباحث مربوط به یهودیت و مسیحیت نیز به منابع دست اول غربی مراجعه می‌کردند تا تحلیل‌هایشان صرفاً مبتنی بر نقل قول‌های درجه دوم نباشد.

  • استنتاج مستقیم و پرهیز از نقل قول‌های سطحی

یکی دیگر از ویژگی بارز آثار علامه طباطبایی- به‌ویژه در المیزان- پرهیز از ارجاعات سطحی است. علامه غالباً پس از مطالعه یک نظریه، آن را با اصول عقلی و تفسیری خود و مبانی اسلامی سنجیده و در صورت لزوم، نقد و بررسی عمیق خود را ارائه می‌داد.

  • پیوند مطالعه با زندگی عملی و مبارزه با حب دنیا

علامه طباطبایی در توصیه به طلاب و محققان بر اهمیت زهد، تقوا و استغناء از غیرخدا تأکید فراوان داشت و همین روحیه اخلاقی، مستقیماً بر نحوه مطالعه اثر می‌گذاشت. کتاب برای ایشان، نه تنها ابزار شهرت و فضل‌نمایی نبود و آن را مصداق «مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَهَهُۥ هَوَاهُ» می‌دانستند؛ بلکه ابزاری برای فهم حقیقت دین و هدایت جامعه بود. این اخلاص در مطالعه ایشان است که به آثار علامه، عمق و نفوذ می‌بخشد.

علامه طباطبایی(ره) با همین روحیه کتابخوانی مستمر و عمیق، توانست شکاف میان سنت فکری حوزوی و چالش‌های فلسفی مدرن را پُر کند. ایشان نه تنها یک مفسر بزرگ؛ بلکه یک فیلسوف سیستمی بود که همه دستاوردهای خود را مدیون انضباط علمی و احترام بی‌پایان به منابع مکتوب می‌دانست. یاد علامه طباطبایی و مرور سیره علمی ایشان در روز کتاب و کتابخوانی، یادآور این حقیقت است که هر حرکت علمی بزرگ، نیازمند یک انقلاب درونی در مطالعه و پشتکار علمی است.

سعید چراغی

پربازدیدترین