در دیدار مسئول اطلاعاتی آلمان با شیخ نعیم قاسم چه گذشت؟

سه شنبه 12 تیر 1403 - 10:34:46
در دیدار مسئول اطلاعاتی آلمان با شیخ نعیم قاسم چه گذشت؟

یک منبع لبنانی از دیدار اخیر معاون مدیر اطلاعات آلمان با معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و گفت‌وگو با وی درباره ممانعت از جنگ فراگیر بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بعد از حدود شش ماه از اولین دیدار «اولی دیال» معاون مدیر دستگاه اطلاعات آلمان و «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، وی مجددا برای دیدار با نعیم قاسم به بیروت بازگشت و روز شنبه چند ساعت را در لبنان گذراند و صبح یکشنبه به برلین برگشت بدون اینکه با مسؤولان لبنانی دیدار کند.

طبق گزارش روزنامه الاخبار، در حالی که دو طرف از واکنش نشان دادن به هرگونه خبری درباره این دیدار یا تایید صحت آن خودداری کردند، یک وبگاه لبنانی گزارش داد هواپیمای اطلاعات آلمان شامگاه شنبه در فرودگاه بین‌المللی بیروت برای چند ساعت فرود آمد.

منابع آگاه از دیدار نعیم قاسم با معاون مدیر اطلاعات آلمان تاکید کردند که فضای این دیدار مثبت بود و دو طرف دیدگاه خود را درباره تحولات کنونی در منطقه و جنگ غزه و جنوب لبنان اعلام کردند.

به گفته این منابع، دیال هیچ‌گونه پیام تهدیدآمیز یا طرحی به همراه نداشت بلکه آمده بود تا روندی را تکمیل کند که «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان در سفر خود به بیروت آغاز کرده بود.

به گفته این منابع، سفر این مسؤول آلمانی «اکتشافی» و تکمیل کننده تلاش‌های بربوک درباره اقداماتی بود که برای ممانعت از جنگ فراگیر در جنوب لبنان می‌توان انجام داد.

این مسؤول آلمانی گفت صهیونیست‌ها خواهان بازگشت شهرک نشینان آواره به شمال فلسطین اشغالی هستند و به جنگ فراگیر برای تحقق این هدف تهدید می‌کنند و هرگونه اقدام غیرعمدی از سوی دو  طرف طی تبادل آتش احتمالا منجر به وقوع جنگی فراگیر می‌شود. وی درباره چگونگی ممانعت از وقوع چنین جنگی سوال کرد.

پاسخ شیخ نعیم قاسم مغایر با موضع اعلام شده مقاومت یا موضعش در دیدار قبلی نبود. وی تاکید کرد  هرگونه صحبت درباره آتش‌بس در جنوب لبنان با آتش‌بس در غزه مرتبط است و کشورهای غربی اگر نگران وقوع جنگی بزرگ هستند باید بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ غزه فشار بیاورند.

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد تهدید دشمن درباره جنگ فراگیر، مقاومت را نمی‌ترساند. مقاومت قدرتمند و آماده است و شجاعت و دلیری که از خود نشان داده است مانع جنگ علیه لبنان می‌شود.

قاسم از این مسؤول آلمانی درباره شهروندان لبنانی سوال کرد که در آلمان به اتهام عضویت در حزب‌الله بازداشت شده‌اند.

دیال تاکید کرد موضوع بازداشت شدگان به عهده دستگاه قضایی است و جزء پرونده‌های اطلاعات آلمان نیست.

تمایل آلمان به تلاش برای آرام کردن جبهه جنوب و ممانعت از جنگ فراگیر از طریق ارتباط مستقیم با مقاومت نشان می‌دهد که کشورهای ابرقدرت غربی از جمله کشورهایی مثل آلمان که در حمایت کورکورانه از رژیم صهیونیستی مشارکت دارند، خطر و جدی بودن وقوع چنین جنگی و توانایی‌های مقاومت برای مقابله را درک می‌کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 12 تیر 1403 - 10:34:40