توصیه مرحوم فاطمی‌نیا برای ساعات پایانی ماه رمضان

سه شنبه 21 فروردین 1403 - 8:30:31
توصیه مرحوم فاطمی‌نیا برای ساعات پایانی ماه رمضان

مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا استاد اخلاق برای پایان ماه رمضان توصیه‌های شنیدنی دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مرحوم آیت الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق در یکی از سخنرانی هایش به مناسبت پایان ماه رمضان گفته است: این چند ساعت یا چند روز باقیمانده از رمضان را قدر بدانید. جوهره کلمه رمضان از سه حرف «ر»، «م» و «ض» تشکیل شده است. در احادیث داریم که علت نام گذاری این ماه این است که در رمضان گناهان سوزانده می‌شود. در این ایام سپری شده چقدر توبه کردیم و استغفار گفتیم، خدا می‌داند. در این فرصت باقیمانده هم می‌توانیم کاری کنیم تا گناهان از بین برود.

وی گفت: افراد در این فرصت هم می‌توانند در خانه خدا بروند و از برکات رمضان استفاده کنند.

فاطمی‌نیا افزود: امام سجاد (ع) در ماه رمضان جملاتی دارد. ایشان می‌فرماید: السلام علیک من شهر قربت فیه الامال و نشرت فیه الاعمال؛ سلام ما بر تو اى ماهى که آرزو‌ها در این ماه نزدیک شد و اعمال در آن پراکنده. یعنی در این ماه رسیدن به آرزو‌ها نزدیک است.

این استاد اخلاق تصریح کرد: در این ساعات باقیمانده به ذکر خدا، دعا و اسغفار بپردازید بالاخره خداوند کریم است و اگر ماه مهمان شخص کریمی باشیم و خطایی هم انجام دهیم، هنگام خروج هم مورد احترام صاحب‌خانه قرار می‌گیریم، خدا که اکرم الاکرمین است.

وی گفت: البته این جمله به این معنا نیست که گناه کنیم، بلکه گناهی صورت گرفته و از آن پشیمان هستیم. در این ساعات باقیمانده باید استغفار کنیم. نگاه عوامانه هم نداشته باشید که چندبار بگوییم؟ استغفار یعنی عذرخواهی، آدم به فردی بدی کرده باید عذرخواهی کند. استغفار یعنی معذرت خواستن.

مرحوم فاطمی‌نیا گفت: مهم نیست این استغفار را عربی بگویید یا فارسی بگویید بلکه مهم این است که با قلب بگویید و عذرخواهی کنید. در این چند ساعته باقیمانده فرصت را مغتنم شمارید. دعا‌ها مستجاب است، اما بدانید استجابت دعا به معنای دادن همان خواسته نیست بلکه گاهی چیز دیگری را که به صلاح ماست، می‌دهند. استجابت دعا یعنی فرد دعاکننده دست خالی برنمی‌گردد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 21 فروردین 1403 - 8:30:26