اعلام اسامی برندگان پنجمین دوره «جایزه مصطفی»

سه شنبه 28 شهریور 1402 - 9:38:7
اعلام اسامی برندگان پنجمین دوره «جایزه مصطفی»

برگزیدگان دوره پنجم «جایزه علمی مصطفی» در چهار حوزه علمی مختلف فناوری اطلاعات، زیست‌فناوری و پزشکی، فناوری نانو و علوم پایه اعلام شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فرهنگستان علوم روز گذشته میزبان خبرنگاران و اصحاب رسانه بود. در این مراسم که با حضور علی‌اکبر صالحی، قائم‌مقام فرهنگستان علوم، شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس برگزار شد، اسامی برگزیدگان و برندگان دوره پنجم جایزه مصطفی (ص) معرفی شدند.

پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص)، از 6 تا 12 مهرماه سال جاری و همزمان با میلاد حضرت مصطفی (ص) در شهر اصفهان برگزار خواهد شد. اعطای جایزه مصطفی (ص)، هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و برگزیدگان هرکدام از محورهای این جایزه علمی، 500 هزار دلار از محل وقف علم و فناوری دریافت خواهند کرد.

اسامی برندگان دوره پنجم جایزه مصطفی

احمد حسن، دانشمند مصری دانشگاه کوئینز کانادا با موضوع تحقیق «کاوش مخازن نرم‌افزاری (MSR)» برگزیده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این دوره از مسابقه جایزه مصطفی بود. امید فرخ‌نژاد استاد ایرانی دانشگاه هاروارد نیز با تحقیق بر روی «طراحی، توسعه و ارزیابی بالینی داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری» توانست جایزه مصطفی را در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی دریافت کند.در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی، سامیا خوری نیز که استاد دانشگاه بیروت است، با تحقیق روی «رویکردهای نوین در بیماری MS» برنده دیگر این جایزه بود. احمد فوزی اسماعیل، استاد دانشگاه علم و فناوری مالزی با کار روی «توسعه کاربردهای فناوری غشا» برنده جایزه مصطفی در حوزه علوم پایه و مهندسی شد و مورات اویسال نیز از دانشگاه نیویورک در ابوظبی با کار بر روی «ارتباطات بی‌سیم نوری» برنده جایزه در حوزه فناوری اطلاعات شد.

علی‌اکبر صالحی، قائم‌مقام فرهنگستان علوم  و رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) در این نشست گفت: اولین دوره مسابقه جایزه مصطفی (ص) سال 1394 برگزار شد و امسال نیز به پنجمین دوره خود رسیده است. این جایزه به عالمی اعطا می‌شود که علم نافع را در زمینه‌های مختلف تولید کرده‌ است. در مرز دانش بودن، حسن شهرت عالم، نوآوری، تسلط بر مهارت‌ها و... از جمله شاخص‌هایی بودند که در انتخاب این افراد در نظر گرفته می‌شود. 

صالحی در خصوص نحوه گزینش افراد برگزیده اظهار داشت: رصد و پایش از طریق امکانات ارتباطی موجود و ارتباط با افراد برگزیده علمی در بنیاد علمی جایزه مصطفی، 2613 پرونده در 4 موضوع مورد نظر از دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان دریافت گردید. در غربال‌های بعدی نیز به ترتیب 206، 48، 9 و در نهایت 5 پرونده برگزیده شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 28 شهریور 1402 - 9:17:5

دسته بندی :