واکنش امیرعبداللهیان به قرآن سوزی و اهانت به مقدسات

سه شنبه 10 مرداد 1402 - 8:36:11
واکنش امیرعبداللهیان به قرآن سوزی و اهانت به مقدسات

وزیر امور خارجه ایران در نشست مجازی سازمان همکاری اسلامی، قرآن سوزی و اهانت به مقدسات اسلامی را مصادیق آشکار اسلام هراسی و نژادپرستی توصیف کرد و گفت: این اقدامات باید جرم انگاری شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در هجدهمین نشست فوق العاده وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک به صورت مجازی برگزار شد، طی سخنانی قرآن سوزی و اهانت به مقدسات اسلامی را مصادیق آشکار اسلام هراسی و نژادپرستی خواند.

امیر عبداللهیان چند پیشنهاد را در این خصوص از جمله اعزام هیأتی از سازمان همکاری اسلامی به کشورهای سوئد و دانمارک با حضور دبیرکل برای دیدار با مقامات رسمی این دو کشور و انتقال نگرانی عمیق و حساسیت بالای دولت‌ها و امت اسلامی در زمینه اقدامات موهن اخیر در این کشورها و درخواست اشد مجازات برای مرتکبان اعمال نفرت‌ پراکنانه و اسلام‌ ستیزانه در آن کشورها و تحویل مجرمان به دستگاه قضائی کشورهای اسلامی را مطرح کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این که روند رو به رشد نابردباری و خشونت علیه اسلام و مسلمانان در برخی از کشورهای اروپایی به دلیل حمایت برخی جناح‌های حاکمیتی از این پدیده غیرانسانی به چالشی اساسی تبدیل شده ‌است، تصریح کرد: اقدام سخیف، موهن و نفرت‌برانگیز اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، توهین به ارزش‌های انسانی و مقدس‌ترین ارزش‌ها و اعتقادات بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان، تجلی دیگری از یک روند جداً نگران‌کننده است. روندی که با نادیده گرفتن اشتراکات تمدنی و دینی مردم جهان، نفی حقوق بشر و درک متقابل و روحیه همزیستی مسالمت‌آمیز در جامعه بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد.

وی گفت: ما معتقدیم جلوگیری از تکرار هرگونه توهین به ادیان از جمله دین مبین اسلام به نفع همگان است و بروز وقایع تلخ اخیر در سوئد و دانمارک موجد یک مسؤولیت جمعی برای دولت­‌های اسلامی است تا به دولت‌های اروپایی فشار آورند که هر چه سریع‌تر به این قبیل اقدامات تحریک آمیز پایان داده و عاملان این جنایات را متناسب با قوانین پاسخگو کرده و قویا به مجازات رسانند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: توجه ما به عنوان نمایندگان دولت‌های اسلامی باید معطوف به این امر باشد که قرآن سوزی و هرگونه اهانت به مقدسات اسلامی به مثابه مصادیق آشکار و محکوم اسلام هراسی و نژادپرستی بوده و باید جرم‌انگاری شود. تنها در این صورت است که می‌­توان امیدوار بود که برخی از کشورهای غربی قادر نباشند به بهانه واهی پاسداشت آزادی بیان، مجوز چنین اقدامات غیرانسانی، موهن و هنجارشکنانه‌­ای را صادر کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اهانت به قرآن کریم، بر لزوم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه جمعی موثر کشورهای اسلامی بر حصول اطمینان از عدم تکرار هرگونه توهین یا اقدام توهین­‌آمیز علیه اسلام یا سایر ادیان الهی و آسمانی قویا تأکید می‌کند. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 10 مرداد 1402 - 8:35:42