در برنامه قضیه ساخنه برسی می شود :

پیام سفر وزیر خارجه عربستان به ایران

دو شنبه 29 خرداد 1402 - 11:53:32

کارشناسان معتقدند که سفر وزیر امور خارجه عربستان به تهران آغاز مرحله ای کاملا متفاوت در روابط دو کشور پس از هشت سال قطع روابط دیپلماتیک است و این مهم یک شکست سیاسی برای آمریکا و متحدانش در منطقه تلقی می شود.

ویژه ‌- الکوثر:  روز شنبه فیصل بن فرحان پس از هشت سال قطع ارتباط میان ایران و عربستان وارد تهران شد تا پس از توافق پکن، نخستین مقام سعودی باشد که پای خود را در تهران می‌گذرد. در روزهای گذشته وزیر خارجه عربستان به‌همراه ولیعهد این کشور به پاریس سفر کرده بود و بعد مستقیما و البته بدون محمد بن سلمان از فرانسه راهی تهران شد.
اهمیت سفر این مقام سعودی بیانگر دیدگاه راهبردی دو طرف است، چرا که رویکرد ایران همیشه روشن و بر مبنای رعایت احترام و حسن همجواری بود اما نکته ماجرا اینجاست که طرف سعودی بر تغییر رویکرد و استراتژیکی که روی داده است، قویا  تاکید می کند.
تحلیلگران بر این باورند که سیاست عربستان تغییر کرده است، به‌ویژه که این سفر کمتر از ده روز پس از سفر آنتونی بلینکن به عربستان سعودی انجام می‌شود  و او تاکید کرد ایران تهدیدی برای امنیت و ثبات  منطقه می‌داند .
اما آمدن وزیر خارجه عربستان به تهران تایید می کند که ریاض تصمیم خود را گرفته است که سیاستش به سمت همکاری های منطقه ای نزدیک شود و مشکلات با اجماع منطقه ای حل تا ثبات در منطقه حاکم شود. این سیاست ، عقبگردی برای پروژه های تفرقه افکنانه و جنگ افروزانه آمریکا در منطقه محسوب می شود.
به گفته کارشناسان ، تفاهم سعودی - ایرانی فرمول و فصل جدیدی است که شرایط منطقه را تغییرمی دهد و بعد ازاین  تفاهم ، دیدگاه های عربی- ایرانی به هم نزدیک خواهد شد.پیامدهای این تغییر رویکرد را میتوان در ناتوانی و ضعف آمریکا در منطقه ، عدم موفقیت سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه طی ماه های گذشته و حتی شکست اهداف سفر «بلینکن» به ریاض تلقی کرد.
از این رو، با توجه به اینکه این تفاهم بر پرونده های منطقه ای از جمله پرونده یمن،  فلسطین و بسیاری پرونده های دیگر در منطقه تأثیر می گذارد، رژیم اسرائیل و آمریکا از تفاهم عربستان و ایران هراس دارند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 29 خرداد 1402 - 11:53:22