حال و هوای عتبات مقدسه عراق در شبهای قدر

سه شنبه 22 فروردین 1402 - 20:34:46
حال و هوای عتبات مقدسه عراق در شبهای قدر

همزمان با شب‌های قدر، عتبات مقدسه در عراق مملو از جمعیت زائران می شود؛ بسیاری از زائران این شب ها را در حرم امام علی (ع) به احیا سپری می‌کنند و حرم از همان لحظه اذان مغرب و افطار شاهد حضور جمع کثیری از زائران از سراسر دنیای اسلام است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مراسم عزاداری ایام شهادت امیرالمؤمنین (ع) از قبل از اذان مغرب در حرم مطهر آن حضرت آغاز می شود و تا سحرگاه ادامه دارد. البته مراسم شب احیا نیز در حرم علوی برگزار می شود و زائران با در دست گرفتن قرآن‌ این مراسم را برپا کرده و با قرار دادن قرآن‌ها روی سر صحنه زیبایی را در حرم امام علی (ع) به نمایش می گذارند.

مردم با سلیقه ها و سن های مختلف، همه با حضور در حرم مولا با نوای «حیدر حیدر» به سوی ضریح امام علی (ع) حرکت می کنند و گاهی دعای فرج را می خوانند. تا قبل از اذان صبح دسته‌های عزاداری به سمت حرم مشرف شده و در ایوان نجف به عزاداری می پردازند و صدای حزن انگیز مداحان و خادمان حرم امام علی (ع) با تکرار «یا حیدر کرار» در ایوان نجف طنین‌انداز می شود.

علاوه بر این، همزمان با اولین شب از لیالی قدر، در کنار سفره‌های افطاری، گاهی برخی به توزیع آب می‌پردازند و در پایان هر مراسم، برای مردم دنیا دعا می کنند. گاهی برخی از خادمان حرم امام علی (ع) زیارت نیابتی به جای می آوردند و تشرف همه عاشقان به حرم مولا را آرزو می کنند.

در کنار حال و هوای نجف اشرف و حرم امام علی(ع)، کربلا هم در شب های قدر پر از زائرانی است که از سراسر دنیا راهی کربلا شده اند و از آنجایی که تشرف به حرم امام حسین (ع) در این ایام سفارش شده است، بسیاری از عاشقان به کربلا و حرم سیدالشهدا (ع) و حضرت عباس (ع) مشرف می شوند و علاوه بر حضور در سخنرانی ها، حوالی سحرگاه با تشکیل حلقه‌هایی مراسم شب احیا را به صورت گروهی برپا می کنند و امام حسین (ع) را واسطه شفاعتشان قرار می دهند.

حال و هوای مسجد کوفه در این شب ها هم دیدنیست؛ خادمان مسجد کوفه با نصب کتیبه و پارچه‌های مشکی این مکان مقدس را سیاهپوش می کنند و برای برپایی مراسم شب‌های قدر آماده می شوند. محراب مسجد کوفه نیز هم‌زمان با سالروز ضربت خوردن امام علی علیه‌السلام سیاهپوش و با نورهای قرمز تزیین می‌شود. حضور سخنرانان گرانقدر در این مسجد ارزشمند، مراسم سوگواری برای حضرت امیرالمومنین و شبهای قدر را به یادماندنی می کند.

در کاظمین و سامرا نیز با وجود مسائل امنیتی معمول و استقرار نیروهای آماده باش، مردم با دل و جان به سوی حرم ائمه مطهر مشرف می شوند و شب قدر را در جوار این امامان بزرگوار احیا می گیرند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 22 فروردین 1402 - 14:44:18