معنای آشتی تهران و ریاض از نظر تحلیلگر ارشد بی‌بی‌سی

پنج شنبه 17 فروردین 1402 - 16:4:59
معنای آشتی تهران و ریاض از نظر تحلیلگر ارشد بی‌بی‌سی

هم زمان با آغاز روابط رسمی میان ایران و عربستان، تحلیل‌گر ارشد مسائل امنیتی «بی‌بی‌سی» گفت این تحول نشانگر پذیرش قدرت نظامی ایران و بی‌اعتمادی ریاض به واشنگتن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «فرنک گاردنر» در یادداشتی که در تارنمای شبکه بی‌بی‌سی منتشر شد تاکید کرد: آشتی بین دو رقیب بزرگ خاورمیانه یک تحول فوق‌العاده و چیزی شبیه به یک پیروزی دیپلماتیک برای چین است.

وی افزود: هشت سال پس از آنکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به امید سرکوب حوثی‌های مورد حمایت ایران به جنگ یمن رفت، واقعگرایی در ریاض حاکم شده است.

این تحلیل‌گر انگلیسی با بیان اینکه «مسئولین سعودی با اکراه دو حقیقت ناخوشایند را پذیرفته‌اند» خاطر نشان کرد: اولین مورد این است که ایران اکنون یک نیروی نظامی قدرتمند با زرادخانه عظیم موشکی و شبه نظامیان نیابتی در سراسر منطقه است. نیرویی که بعید است عربستان و متحدانش هرگز آن را شکست دهند.

وی ادامه داد: دوم این که ریاض با وجود اتحاد راهبردی اسمی بین دو کشور، دیگر نمی تواند به واشنگتن تکیه کند.

گاردنر عنوان کرد: سعودی‌ها رئیس‌جمهوری سابق آمریکا «دونالد ترامپ» را که در سال 2017 برای اولین بار به ریاض سفر کرد، دوست داشتند. اما به باراک اوباما رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا به دلیل توافق هسته‌ای اعتماد نداشتند. این درحالیست که روابط با کاخ سفید در دولت جو بایدن نیز تیره شده است زیرا سعودی ها به رغم درخواست آمریکا تولید نفت خود را کاهش داده و قیمت ها را در پمپ بنزین‌ها افزایش داده‌اند.

وی بر همین اساس نتیجه گرفت: توافق عربستان و ایران نشان می دهد که ریاض در حال ایجاد مسیر خود و پیشروی در مسیر تشکیل ائتلاف های جدید است؛ حتی اگر با کشورهایی باشد که ایالات متحده آنها را تهدید استراتژیک می داند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 17 فروردین 1402 - 16:4:51

پربازدیدها