«اسرائیلیات» چه زمانی وارد روایات اسلامی شد؟

یک شنبه 6 فروردین 1402 - 16:14:51

استاد و پژوهشگر علوم حوزوی ضمن تشریح نحوه ورود احادیث جعلی موسوم به «اسرائیلیات» به کتب حدیث، بر ضرورت پیروی از خط مشی علمی برای تشخیص دادن «اسرائیلیات» در میراث مسلمانان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد محمد قصیر در برنامه شب گذشته «فی المیزان» گفت: در صدر اسلام، یهودیان بر شبه جزیره عربستان سیطره علمی داشتند به طوری که اکثریت بالایی از افراد باسواد در شبه جزیره عربستان را یهودیان تشکیل می دادند.

وی افزود: پیامبر اسلام (ص) برای مصون نگه داشتن امت اسلامی از تفکر اسرائیلی یا اندیشه منحرف یهودی، ابزارهایی برای ما به میراث گذاشته است که مهم ترین آنها «ثقلین» یعنی کتاب خدا و عترت پیامبر است. اهل بیت پیامبر وارثان علم پیامبر برای نگهداشتن رسالت و دفاع از آن هستند.

این پژوهشگر علوم دینی افزود: ما شاهد وجود روایاتی هستیم که گاهی در آنها توحید به بازی گرفته شده و گاهی نیز روایات پیامبران در آنها تحریف شده است. روایات انحرافی موسوم به «اسرائیلیات» در زمان خلفا وارد علوم اسلامی نشد بلکه در دوره اموی چنین اتفاقی افتاد. معاویه کسی بود که دین را تحریف کرد و به «کعب الاحبار» و دیگران اجازه داد دین را تحریف و اسرائیلیات را وارد احادیث اسلامی کنند و کتب و روایات انحرافی را ترویج دهند.

برنامه «فی المیزان» با حضور استاد اسد محمد قصیر در ماه مبارک رمضان هر شب در ساعت 21 به وقت مکه (21:30 به وقت تهران) از شبکه الکوثر پخش می شود. در این برنامه روایاتی که مغایر با قرآن کریم هستند، استخراج و به طور مستند، رد می شوند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای دیدن سایر ویدئوها اینجا کلیک کنید


یک شنبه 6 فروردین 1402 - 15:47:27