۲۰ سال پس از دروغ بزرگ کالین پاول؛

آمریکا چگونه عراق را ویران کرد؟

دو شنبه 17 بهمن 1401 - 9:18:58
آمریکا چگونه عراق را ویران کرد؟

مرور رویدادهای تاریخ نشان می دهد که دقیقا بیست سال پیش دولت آمریکا با طرح یکی از بزرگترین دروغ های قرن خود، کشور عراق را به ورطه ویرانی کشاند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «کالین پاول» وزیر خارجه وقت آمریکا در روز پنجم فوریه ۲۰۰۳ در نشست شورای امنیت، پودری سفید رنگ متشکل از پوست تخم مرغ را درون یک محفظه کوچک جای داده بود، تا یکی از بزرگترین دروغ‌های تاریخ سیاسی جهان معاصر را تحویل اعضای شورای امنیت دهد!
وی در این نشست در سخنانی با آب و تاب فراوان گفت: «آنچه به شما ارائه می‌دهیم، واقعیت‌ها و مدارک مبتنی بر فعالیت‌های اطلاعاتی قوی است، موضوعی که نشان می‌دهد عراق به تسلیحات کشتار جمعی دسترسی پیدا کرده است!»
وزیرخارجه وقت آمریکا مدعی شد که صدام سلاح‌های کشتار جمعی اش را پنهان ساخته و براساس شواهدی که آن‌را «قطعی و قانع کننده» توصیف کرد، عراق را به نقض قطعنامه ۱۴۴۱ شورای امنیت متهم کرد.

پاول برای صحه گذاشتن بر ادعاهای خود، تصاویر ماهواره‌ای، فایل‌های صوتی مکالمات بین سربازهای عراقی و حتی یک کپسول کوچک پودر سفید را نشان داد که به عنوان نمادی از برنامه تسلیحاتی بغداد بود. در نگاه اول، شواهد هم دقیق و هم تامل برانگیز به نظر می رسید.
اما فقط یک مشکل کاملا مشهود وجود داشت؛ هیچکدام از آنها حقیقت نداشت. تصاویر ماهواره‌ای آنچه پاول ادعا می‌کرد را نشان نمی‌داد، درحالیکه فایل‌های صوتی هم دستکاری شده بودند. بیش از ۷۰ مورد بازرسی سازمان ملل در عراق طی سال‌های قبل، هیچ شواهدی از اینکه بغداد تسلیحات شیمیایی، هسته‌ای یا بیولوژیکی می‌سازد پیدا نکرده بود. حتی پس از حمله آمریکا در مارس ۲۰۰۳ (اسفند ۱۳۸۱) به عراق، کاخ سفید هم مجبور به تایید این شد که عراق سلاح کشتار جمعی در اختیار ندارد.
یکی از مشاوران دبیرکل وقت سازمان ملل گفت که "کوفی عنان" هرگز ادعاهای آمریکا در مورد اینکه بغداد سلاح کشتار جمعی مخفی می‌کند را باور نکرد و مخالف رویکرد دولت بوش در قبال بحران عراق بود.
به گفته وی، کوفی عنان (در اوت ۲۰۱۸ مصادف با مرداد ۱۳۹۷ درگذشت) از مقدمه‌ها و دروغ پراکنی‌هایی که آمریکا برای توجیه حمله و ویرانی عراق مطرح می‌کرد، هرگز حمایت نکرد. این منبع آگاه همچنین اشاره کرد که دبیر کل وقت سازمان ملل از تمام قدرت خود برای جلوگیری از بمباران عراق استفاده کرد و جنگ را غیرقانونی خواند.
پاول که بعداً از این اظهارات خود اعلام پشیمانی کرد، در آن زمان به شورای امنیت با قاطعیت تمام مدعی شد که سزاوار نیست فرصت دیگری به عراق داده شود.
پاول همچنین با متهم کردن رژیم صدام حسین به داشتن ارتباط با القاعده، خواستار افزایش فشارهای بین المللی بر عراق شد.

این دروغ آمریکایی‌ها بهای سنگینی برای عراق به همراه داشت که حتی تا به امروز نیز هزینه‌های آن را می‌پردازد. این ادعاهای دروغ به نقطه شروع تجاوز نظامی علیه عراق، قتل عام صدها هزار انسان بی گناه، تخریب خانه‌های آنها و سوزاندن آینده آنان شد.

لکه ننگ دروغ قرن برای دولت آمریکا یک رسوایی و جنایت علیه بشریت است که با مرور زمان هرگز نمی‌توان آن را از یاد برد، چه آنکه آثار آن تا امروز یعنی ۲۰ سال بعد هم ادامه دارد.
به اعتقاد کارشناسان تجاوز نظامی آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳، دروازه‌ای از بحران‌ها را به روی منطقه باز کرد که پیامدهای آن با وجود گذشته دو دهه پایان نیافته است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 17 بهمن 1401 - 9:18:50