معنای «عافیت» و انواع آن

پنج شنبه 22 دی 1401 - 14:30:0

پژوهشگر علوم اسلامی ضمن توضیح دادن معنای «عافیت» که در احادیث و روایات به کار رفته است، به تشریح «عافیت جسمی» و «عافیت دینی» پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ «احمد العقیلی» در برنامه «اول الحجج» شبکه الکوثر که از جوار حرم مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام پخش می شود گفت: واژه «عافیت»، به معنای صحت و سلامت است که انواعی دارد و در روایات از «عافیت دینی» و «عافیت جسمی» سخن به میان آمده است چنانچه در حدیث شریف نبوی آمده است: «اللهم ارزقنا عافية الدين والدنيا».

این پژوهشگر دینی افزود: «عافیت» معانی وسیع و مصادیق متعددی دارد که برخی از آنها معنوی (مثل عافیت اعتقادی در دین) و برخی از آنها مادی (مثل عافیت جسمی و مالی) است. «عافیت جسمی» را عامه مردم اعم از متدین و غیرمتدین به کار می برند ولی «عافیت دینی» در زبان روایات و محافل پژوهشگران و علمای دینی به کار برده می شود.

شیخ العقیلی افزود: خداوند سبحان، انسان را ذاتا کمال گرا و جستجوگر خلق کرد به طوری که انسان ها ذاتا به رسیدن به کمال علاقه دارند. «عافیت» هم یکی از مصادیق کمال است به طوری که امام زین العابدین علیه السلام فرمود: «عافیت، گنج پنهان است». درجه کمال نیز برای هر فردی متفاوت است که «عافیت دینی» یعنی سلامت اعتقادی را شامل می شود که کمال واقعی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 22 دی 1401 - 14:13:3