تظاهرات در تل‌آویو و شکنندگی وضع سیاسی نتانیاهو

سه شنبه 20 دی 1401 - 14:46:57

شهروندان در فلسطین اشغالی که روی کار آمدن دولت راستگرای تندرو به ریاست نتانیاهو را نشانه حرکت به سمت دیکتاتوری می دانند، با برپایی تظاهرات گسترده در تل آویو، اعتراض خود به این دولت را نشان دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که شب گذشته در ابتدای برنامه «قضیه ساخنه» با موضوع اوضاع سیاسی شکننده در فلسطین اشغالی پس از تشکیل کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو روی آنتن شبکه الکوثر رفت آمده است: دولت نتانیاهو نخستین روزهای خود را با تظاهرات گسترده در تل آویو و سایر مناطق فلسطین اشغالی آغاز کرد. وعده هایی که او داده بود نتوانست حمایت شهروندان را جلب کند که نارضایتی خود از اوضاع را با تظاهرات گسترده نشان دادند.

این تظاهرات علیه آنچه که «تهدید دموکراسی» توصیف شد برپا شد و شرکت کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها عباراتی مثل «کناره گیری کن»، «با هم علیه فاشیسم» و «دموکراسی در خطر است» نوشته شده بود. این اعتراضات پس از تصمیم کابینه جدید به ادامه دادن به شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی و ایجاد تغییراتی در نظام قضایی صورت گرفت که به کنست اجازه می دهد در موارد استثنایی، احکام دادگاه عالی را به حال تعلیق درآورد.

شماری از تظاهرکنندگان معتقدند سیاست های دولت جدید به ویژه در خصوص دستگاه قضایی، موجب تضعیف دستگاه قضایی و تغییر روندی می شود که دهها سال ادامه داشته است و با این تغییرات، حاکمیت به دیکتاتوری تبدیل و تفکیک قوا نقض می شود.

رسانه های عبری معتقدند دیگر تفکیک قوای مقننه و مجریه بی‌معنا شده است چرا که دولت به طور کامل بر کنست سیطره دارد و تضعیف دستگاه قضایی نیز موجب خواهد شد تفکیک قوا به طور کامل در رژیمی که فاقد قانون اساسی است، از بین برود.

چالش های دولت نتانیاهو کمتر از یک هفته بعد از ادای سوگند آغاز شد به طوری که تظاهرکنندگان خواستار کناره گیری دولت و برگزاری انتخابات جدید شدند. این اعتراضات ریشه در حضور شماری از تندروها مثل بن گویر به عنوان وزیر در کابینه نتانیاهو دارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 20 دی 1401 - 14:46:49