دلایل و عوامل تشدید نژادپرستی در اروپا

سه شنبه 6 دی 1401 - 13:2:0

تحلیلگر و کارشناس مسائل در گفتگو با شبکه الکوثر به مهم‌ترین دلایل و عوامل نژادپرستی در اروپا و تشدید اعتراضات در فرانسه و پیامدهای آن پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دکتر حسان الزین از سائوپائولو برزیل در گفتگو با برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت : اروپا در نگرانی از این موضوع که از مدت ها قبل در فرانسه آغاز شد به سر می برد و در دوره سارکوزی بحث بر سر هویت آشکار بود و مکرون آمد تا این مسئله را با راههای مختلف کامل کند.  
این پژوهشگر سیاسی گفت: پیشینه های زیادی در این زمینه وجود دارد، تاریخ نژادپرستانه اروپا قبل از وجود اقلیت ها در فرانسه حتی در میان خود فرانسوی ها وجود داشت ، به عنوان مثال مردم پاریس خود را بالاتر از بقیه فرانسوی ها می دانند.
الزین تصریح کرد : بنابراین مشکل در اروپا به طور کلی، و در فرانسه به طور خاص، نتیجه فرهنگ و تاریخی است که به برتری نژاد سفید بر دیگران یا آنچه مکرون ترجیح نژاد سفید بر دیگران می‌نامد، معتقد است. و این اصطلاحی است که مدت هاست در میان اروپایی ها و آمریکایی ها دست به دست می شود.
وی اضافه کرد : اگر بخواهیم تمام جزئیات و چرایی افزایش نژادپرستی در فرانسه را تحلیل کنیم، چند محور وجود دارد: محور اول، محور فرهنگی است، آزادی و دموکراسی که اروپایی ها مدعی آن هستند فقط برای مردم و نژاد سفید خودشان می دانند.
الزین گفت : محور دوم که موضوعی بسیار مهم است و باید نگاه ویژه به آن داشت ، تعامل و مشارکت اجتماعی است که بین مهاجران و مردم بومی وجود دارد. مسئله سوم آنچیزی است که غرب باعث ترویج برخی مشکلات امنیتی و برخی تهدیدها می شود ، برای مثال تهدید اسلام. و می بینیم که مکرون خواستار روشنگری اسلام شد.
وی افزود : چهارم، سیاستی است که غرب از لحاظ اقتصادی و سلطه طلبی بر جهان اتخاذ می کند و معتقد است که جز فرانسه و اروپا هیچ کس حق زندگی ندارد و برای همین آنچه را که در غرب به جنگ ماسکها می نامند شاهد بودیم و درحال حاضر نیز شاهد جنگ گاز و نفت، حتی در میان خود اروپایی ها هستیم.
دکتر حسان الزین در پایان  گفت : بنابراین این مشکل به عوامل متعددی گره خورده است و نژادپرستی که اکنون در فرانسه در حال افزایش است را می توان در این نکته خلاصه کرد که فرانسوی ها نگران هویت خود هستند اما این خیلی از مواضع به ویژه استفاده از حقوق بشر و مظاهر دموکراتیک برای کنترل آنها، را آنطور که مکرون خواستار ملت واحد است توجیه نمی کند.


 


سه شنبه 6 دی 1401 - 14:4:51