محرّم در پاكستان؛ نماد وحدت و تجلی عشق سنّی و شیعه به سالار شهیدان

پنج شنبه 13 مرداد 1401 - 10:46:58
محرّم در پاكستان؛ نماد وحدت و تجلی عشق سنّی و شیعه به سالار شهیدان

تهران- الکوثر: شیعیان پاكستان عملا از روزهای گذشته با حضور در امام بارگاه ها (حسینیه ها) و مراكز اسلامی در سراسر این كشور مقدمات مجالس عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72 یار باوفایش را آغاز كرده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در ایام محرم ، شیعیان پاكستان هر روز و هر شب به نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند و آیین های سوگواری برای شهدای كربلا، در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود خواهد رسید.
عاشقان سیدالشهدا (ع) در پاكستان با سیاه پوش كردن مراكز محل تجمع شیعیان در ماتم جانكاه شهادت امام حسین (ع)، خود را برای عزاداری تا شام غریبان حسینی آماده كرده و مجالس عزاداری را تا هفتم ربیع الاول ادامه می دهند.
هیات های عزاداری نیز در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان های بزرگ و اصلی شهرهای مختلف پاكستان از جمله 'اسلام آباد، راولپندی، لاهور، پیشاور، اسكردو، گلگیت، كراچی، كویته، حیدرآباد، مظفرآباد، جهنگ، میانوالی، لاركانا، فیصل آباد، سرگودها، چكوال و كشمیر' تحت نظارت دولت پاكستان به سوگواری خواهند پرداخت.

به احترام امام حسین (ع) و عزاداری شیعیان، شبكه های تلویزیونی پاكستان هم با شروع این ایام به پخش مراسم مذهبی و عزاداری می پردازند و به احترام ماه محرم، از پخش برنامه های موسیقی و دیگر برنامه های شاد خودداری می كنند.
مسلمانان اهل سنت در بسیاری از نقاط پاكستان اگرچه حضور مستقیم در عزاداری ها ندارند، اما به خاطر ارادتی كه به امام حسین(ع) و یارانش قائل هستند و به احترام عزاداران سالار شهیدان، هنگام عبور دسته جات عزاداری، با آب و شربت از آنها پذیرایی می كنند و حتی برای تامین امنیت آیین هایی عزاداری محرم، داوطلب می شوند و به برگزاری هرچه بهترین این آیین ها، كمك می كنند.

روز نهم و دهم محرم كه مصادف با روز تاسوعا و عاشورا است، از سوی دولت پاكستان بعنوان تعطیلات رسمی اعلام شده و مردم در این روز، نذورات خود را بین هیات های مذهبی و فقرا پخش می كنند.
ایرانیان مقیم اسلام آباد و دیگر شهرهای پاكستان نیز با آغاز ماه محرم با برپایی مجالس عزا در غم جانسوز شهادت سومین امام شیعیان حضرت سید الشهدا (ع) همراه با ده ها میلیون نفر از هموطنان در میهن اسلامی، این ایام غم بار را به انجام آیین های عزا داری می پردازند.

مراسم عزاداری، نوحه خوانی و سینه زنی، روضه و دعای زیارت عاشورا در دهه اول محرم در حسینیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در پایتخت پاكستان و نیز در دیگر نمایندگی های كشورمان در شهرهای مختلف پاكستان با حضور پرشور خانواده های ایرانی برگزار می شود.
رهبران سیاسی پاكستان از جمله رییس جمهوری و نخست وزیر همه ساله در ایام محرم با صدور پیام در آستانه روز عاشورا اعلام می كنند كه محرم یادآور ایثار و فداكاری امام حسین (ع) در كربلا بوده و ثابت می كند هیچ چیزی برای مسلمانان برتر از پیروی از آموزه های اسلام نیست. این پیام از سوی عالی ترین مقامات پاكستان همه سال اعلام و مورد تاكید قرار می گیرد.

روسای ارشد احزاب و سازمان های شیعی پاكستان نیز درباره فراهم شدن تدابیر امنیتی برای عزاداری حسینی در تمام مناطق این كشور ؛ از دولت و نهادهای قانونی - امنیتی پاكستان خواستند تا ضمن برقراری تدابیر امنیتی در ایام محرم ؛ علیه گروه های تروریستی كه خواهان ایجاد فضای خشونت و درگیری در این روزها هستند، اقدام كنند.
علمای شیعه پاكستان اعلام كرده اند آیین های محرم امسال در پاكستان مانند سال های گذشت پر شور برگزار خواهد شد.
امنیت، همه ساله اصلی ترین دغدغه شیعیان پاكستان به ویژه در ایام ماه محرم و دیگر ایام و مراسم های ویژه مذهبی شیعیان در این كشور است. شیعیان، بیش از 20 درصد از جمعیت بیش از 200 میلیون نفری پاكستان را تشكیل می دهند.
مقامات دولتی به تمامی مسوولان منطقه ای و ایالتی دستور دادند تا طرح های امنیتی را برای حفاظت از مجالس و محافل عزاداری و دسته جات سینه زنی در ایام محرم و جلوگیری از هرگونه رویداد ناگوار برای مراسم های عزاداری را اجرا كنند.
شبه نظامیان وابسته به گروه های افراطی و تروریستی از جمله گروه طالبان و لشكر جهنگوی در سال های گذشته بارها دسته جات سینه زنی شیعیان و مراسم عزاداری در ایام محرم در مناطق مختلف پاكستان از جمله شهرهای كویته، لاهور، راولپندی، كراچی و دیره اسماعیل خان را مورد هدف قرار داده اند.
 هر سال با فرا رسیدن ماه محرم، مردم پاکستان مراسم عزاداری برگزار می‌کنند، اما در مناطق و شهر‌های مختلف این کشور، عزاداری حسین (ع) براساس آداب و رسوم همان منطقه برگزار می‌شود. فرقی نمی‌کند کوچک باشی یا بزرگ، همه سعی می‌کنند به نوعی عشق و ارادت خود را به امام حسین و یاران با وفایش نشان دهند.

 


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
صفحه ویژه محرم؛ نهضت حسینی
از صفحات
دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


پنج شنبه 13 مرداد 1401 - 10:46:54